ZTRACENÝ ČAS: INCIDENT RYAN - NEFF (1)

Na rozdíl od předchozích let padesátých, zejména let 1952 a 1954, kdy bylo pozorování UFO po celém světě hojné, došlo v prvních měsících roku 1956 ke zjevnému poklesu počtu těchto událostí. V té době se totiž "kultuře létajících talířů" dařilo, zejména ve Spojených státech. Navzdory tomu, a možná i zářezu v kolonce důvěryhodnosti pro pravost aktivit UFO, se zdálo, že tvrzení o podivných objektech z Vesmíru zpomalilo na několik náhodných případů. K jednomu z prvních pozorování UFO v roce 1956, které opět získalo ohlas na veřejnosti, došlo v dubnu mezi New Yorkem a Buffalem a jeho hlavními svědky byli dva zkušení piloti aerolinek. Podle tehdejších novinových zpráv navíc existovaly "důkazy o utajování" tohoto pozorování.

V případě "incidentu Ryan-Neff" se tedy zdá, že byly podniknuty další kroky na cestě konspirace a utajování UFO.  K těmto tvrzením se brzy vrátíme, protože spíše než aby vrhala na případ pochybné světlo, kupodivu dodávají věrohodnost nejen tomuto případu, ale i několika dalším podobným událostem z téže doby a vlastně i mnoha dalším v průběhu desetiletí až do naší současnosti. Podle zprávy v "Buffalo Evening News" z 10. dubna 1956 se při incidentu s letadlem "American Airlines" o dva dny dříve objevil neznámý objekt, který "lze nazvat pouze létajícím talířem".  Podle zprávy 43letý pilot - kapitán Raymond Ryan a první důstojník William Neff, byli něco málo přes hodinu po rutinním letu z New Yorku na cestě do Albany, Syrakus, Rochesteru a nakonec do Buffala. Po zastávce v Albany ve 22:00 se o 15 minut později vrátili na oblohu a zamířili k Syrakusám.

Po otočení letadla směrem k další zastávce byl Ryan svědkem jasného světla vznášejícího se na obloze kousek před jejich pozicí. Zatímco Ryan poznamenal Neffovi, jak jasné světlo je, jedna z letušek - Phyllis Reynoldsová, vstoupila do kokpitu kvůli rutinním letovým záležitostem. Také ona byla svědkem jasného světla před jejich letadlem. Když zvažovali, zda mají tento záhadný vzdušný dopravní prostředek předhonit, světlo nabralo obrovskou rychlost a pohybovalo se přitom směrem na západ. Ryan odhadoval, že jejich letadlo se v době incidentu pohybovalo rychlostí kolem 380 kilometrů za hodinu. Podivné plavidlo se však podle jeho odhadu pohybovalo rychlostí kolem 1800 kilometrů za hodinu. Jak se pohybovalo, světlo se měnilo z "velmi jasné bílé na oranžovou barvu".

To se v případech UFO objevuje opakovaně. Někteří badatelé naznačují souvislost mezi pohybem a rychlostí některých těchto anomálních plavidel a zobrazovanou barvou, včetně jasu. To může být velmi pravděpodobně pravda. Zajímavé je, že v tomto případě by Ryan tvrdil, že k této změně barvy došlo, když plavidlo "prolétlo nad městy nebo obcemi". Světlo pak zpomalilo ve vzdálenosti přibližně 12-ti kilometrů od letadla společnosti "American Airlines". Ryan by uvedl, že zářící objekt udržoval stejnou vzdálenost od letadla. Ryan a Neff diskutovali o dalším postupu při tomto zdánlivě mimořádném setkání. Spojili by se s "Griffisovou leteckou základnou" a požádali o potvrzení radarem. Přišla odpověď, že základna toho večera neprovozuje radar, nicméně že "zhasnou" všechna nepodstatná pozemní světla a pokusí se anomálii potvrdit vizuálně.

O několik okamžiků později se rádiem ozval operátor z letecké základny. Měli vizuální potvrzení o svém letadle, stejně jako o "oranžovém objektu" před nimi. Okamžitě vyšel rozkaz ke startu dvou vojenských letounů, aby objekt prozkoumaly a případně zachytily. Letecká základna požádala Ryana, aby pokračoval ve sledování objektu, dokud stíhačky nedorazí. Nejenže se svítící oranžové plavidlo nacházelo ve vzdálenosti necelých deseti kilometrů, bylo však také o 500 metrů výše v přibližné výšce 2000 metrů. Bez ohledu na to se Ryan odchýlil od předem naplánovaného kurzu a vydal se objekt sledovat. Nakonec oznámil, že nejblíže se k němu přiblížil na vzdálenost asi 4,5 kilometrů a že jej sledoval až k pobřeží jezera Ontario.

Odtud, když řídicí věž v Syrakusách nyní rovněž potvrdila záhadný objekt, Ryan pronásledování zanechal. Zářící plavidlo pokračovalo směrem k jezeru Ontario. Tato destinace je samozřejmě pro badatele UFO obzvláště zajímavá, protože se může pochlubit velkým množstvím pozorování a setkání s UFO. Možná tedy nebylo překvapením, že zářící plavidlo mířilo právě do těchto prastarých a tajemných vod. Vojenská letadla nakonec dorazila do oblasti mezi Albany a Syrakusami. Nezachytily však, alespoň podle informací poskytnutých Ryanovi, svítící plavidlo, které měli oba piloti a letuška, ani nebyly jeho svědky. Když mluvili o svém rozhodnutí ukončit pronásledování, Ryan prohlásil:

"Objekt směřoval severozápadně nad jezero směrem ke Kanadě. Vím, že jsem ho nemohl dostihnout ani s ním udržet krok!".

Další potvrzení Ryanova a Neffova pozorování přinesly kontrolní věže ve Watertownu a Albany. Oba piloti značné zkušenosti, přičemž Ryan měl za sebou více než 60 přeletů Atlantiku a přes 20 let sloužil jako obchodní pilot. Dále uvedl, že během svého působení ve vzduchu viděl nejrůznější podivné a přírodní úkazy. A objekt, jehož byli on a Neff toho večera svědky, nebyl žádným z nich. Konkrétně o jejich pozorování prohlásil:

"Tohle je skutečné, bratře. Tohle je naprosto skutečné!"

Je tedy zvláštní, že o něco více než osmnáct měsíců později oficiální vyšetřování zjistí opak a také vyvolá zcela jinou reakci zkušeného pilota. V lednovém čísle časopisu "NICAP UFO Investigator" z roku 1958 byla do tisku a následně i na veřejnost uvedena obvinění z utajování zjevného vyšetřování incidentu Ryan-Neff z dubna 1956. Úvodní řádky článku zněly:

"Po sedmiměsíčním vyšetřování setkání letadla American Airlines s UFONICAP důkazy, které naznačují, že důležitá fakta byla oficiálně zatajena!".

Dále pokračovaly, že jeden z pilotů - Ryan, byl "pod tlakem donucen změnit svou původní zprávu". V článku se dále uvádí, že žádosti o informace týkající se incidentu byly "opakovaně odmítnuty americkým letectvem, společností American Airlines i samotným kapitánem Ryanem". Ačkoli většina lidí mohla očekávat odmítnutí angažovanosti ze strany American Airlines a armády, skutečnost, že Ryan náhle změnil svou výpověď, byla obrovskou ranou. V srpnu 1957 v dopise, který Ryan zřejmě napsal a podepsal NICAP a který jim zaslal "Úřad pro civilní letectví" (CAA), uvedl, že se "nikdy neodchýlil od kurzu".

NICAP ve svém článku naznačuje, že existovaly tři možnosti.

Za prvé, společnost "American Airlines" kapitána Ryana "umlčela". Měli bychom si uvědomit, že to byla jeho zaměstnavatelem. A komerční letecké společnosti obecně nemají rády jakoukoli nepříznivou publicitu a zcela jistě by pozorování UFO za takovou publicitu velmi považovaly. Zvláště v tomto případě, kdy jde o bezpečnost cestujících a také o riziko srážky nebo havárie. Navíc by nebylo od věci, kdyby letectvo takovou žádost vzneslo prostřednictvím společnosti. To je tedy velmi pravděpodobné.

Za druhé, "Buffalo Evening News" si příběh vymyslely.

Za třetí, kapitán Ryan (spolu s Neffem a Reynoldsovou - letuškou) si příběh vymysleli. Obojí je velmi nepravděpodobné. Článek dále uvádí, že "Buffalo Evening News" neobdržel žádné požadavky na změnu příběhu. Vzhledem k tomu, že Ryan byl obyvatelem Buffala - a proto byl o jeho příběh zpočátku zájem - pokud by se ohradil proti tomu, že jeho jméno bylo v souvislosti s pozorováním použito nesprávně, pokusil by se požádat o jeho odvolání. Nebo podniknout právní kroky proti novinám, což by jistě udělal. Jak by uvedl NICAP ve své zprávě:

"I když to není důkaz, silně to naznačuje, že jde o krytí na vysoké úrovni!"

I když představa, že "American Airlines" mohou mít obavy o svou image v souvislosti s bezpečností cestujících, je pochopitelná a skutečná, tento "firemní strach" mohou využít i takové síly, jako je například letectvo, aby instalovaly své krytí a dokonce si vynutily odvolání. Koneckonců, alespoň podle Ryanovy původní výpovědi, letectvo požadovalo, aby šel po UFO. Nejenže by to tuto část armády postavilo do mimořádně špatného světla, ale také by je to donutilo přiznat své znalosti a uznání UFO. Po celou dobu, kdy by docházelo ke zpětným výměnám a změnám příběhů, by si "Buffalo Evening News" stály za svou verzí událostí. Ve skutečnosti své stanovisko dvakrát písemně vyjádřily. Mimochodem, tento postoj, pokud je nám známo, zastávají tyto noviny dodnes.

Ve zbývajících měsících roku 1957 došlo k několika dalším událostem, které jsou stejně zajímavé jako podezřelé. Například po ukončení vyšetřování incidentu ze strany "CAA" - Prebel Staver do protokolu uvede, že "nedošlo k žádnému Ryanovu vychýlení". A navíc to potvrzoval i letový deník letadla. V podstatě existoval běžný letový plán, který piloti dodržovali tak, jak měli. "Úřad pro civilní letectví" však žádost NICAP o nahlédnutí do poznámek a sepsání protokolu odmítl. To v žádném případě není důkazem utajování. Rozhodně to však nevrhá dobré světlo na tehdejší jednání "CAA" nebo nad daným incidentem. Mohla by tato zpráva skutečně ukazovat odchylku od plánované trasy?

Zdá se, že tomu tak bylo, tím spíše, kdyby "informátor" "Úřadu pro civilní letectví" (CAB) nabídl informace "NICAP". Podle nich byl Ryan v rádiovém spojení s "Griffisovou leteckou základnou". Uvedl však, že Ryan i s ohledem na svá původní opačná prohlášení popřel, že by objekt sledoval. Buď z vlastní vůle, nebo na žádost letectva. Pravděpodobně tedy není vůbec velkým skokem domnívat se, že existuje velká pravděpodobnost utajení pozorování UFO piloty Ryanem a Neffem z 8. dubna 1956. Utajení, které úspěšně, alespoň oficiálně, trvá již více než 60 let. Změnil snad Ryan svou výpověď na naléhání letectva, prostřednictvím svých zaměstnavatelů? Nebo šlo o požadavek samotné letecké společnosti, která se možná pochopitelně obávala o svůj obraz na veřejnosti a bezpečnost svých cestujících po tvrzení, že jeden z jejich pilotů "pronásledoval" UFO? Řekněme, že si ve skutečnosti celou výpověď pro noviny prostě vymyslel. Co by tím získal?

Zvláště když by takové prohlášení ohrozilo jeho zaměstnání. Měli bychom si všimnout, že ani v druhé zprávě Ryan na žádném místě nepopírá, že by viděl něco neobvyklého. Pouze tvrdí, že to pronásledoval. A co první důstojník Neff a letuška? Ryan si jistě odnesl velkou část publicity, možná proto, že byl prvním pilotem. V televizním vysílání, které se uskutečnilo pouhých osm dní po incidentu 16. dubna 1956, však Neff spolu s Ryanem o incidentu obšírně hovořili. Jeho verze událostí se v plném rozsahu shodovala s Ryanovými původními výpověďmi.

Víme tedy, že Ryan a Neff "něco" viděli. Co to "něco" mohlo být, zatím není známo. Stejně jako to, proč Ryan změnil svou výpověď a zda tak učinil v důsledku "nátlaku" odjinud.

-pokračování-

Další díly