UFOlklór: DÉMONOLOGIE & MYTOLOGIE UFO (1)

San

San

autor

27.03.2019 Ufo

O separovaných substancích

Tomáš Akvinskýprvní kapitole svého pojednání "O separovaných substancích" rozebírá (pod bodem dvanáct) názory starých filosofů a Platóna i jeho žáků, kteří:

„Učili, že [pod řádem duší a] pod těmito [nebeskými] tělesy existují další nesmrtelná tělesa, která věčně participují na duších, totiž (tělesa) vzdušná a éterická. Některá z těchto těles jsou podle jejich názoru nezávislá na pozemských tělech a ta nazývali těla démonů; jiná jsou dána pozemským tělům, a to se týká duší lidí. Netvrdili totiž, že toto pozemské tělo, kterého se dotýkáme a které vidíme, bezprostředně participuje na duši, nýbrž že existuje jiné vnitřní tělo duše, nepomíjivé a trvalé, tak jako je nepomíjivá i sama duše; takže duše se svým věčným neviditelným tělem je v tomto hrubém těle nikoli jako forma v látce, ale jako námořník na lodi. A říkali, že jako jsou někteří lidé dobří, jiní však zlí, tak i démoni.“[1]

Pod bodem třináct tuto taxonomii dále rozvádí:

„Tak je tedy zřejmé, že podle Platónova názoru existují mezi námi a nejvyšším Bohem čtyři řády: řád sekundárních bohů, řád oddělených rozumů, řád nebeských duší a řád dobrých nebo zlých démonů. Kdyby toto vše bylo pravdivé, pak bychom všechny tyto prostřední řády nazvali anděly, neboť v Písmu svatém se i démoni nazývají andělé. Duše nebeských těles, mají-li duše, je také třeba přičíst k andělům, jak to vymezil Augustin ve spisu Enchiridion.“

Gregor-Torsten Kozik: Unter Dämonen und Magie
Urzeitmensch
(zinkografie, 1978)

Smyslům se jeví mnohé věci, které nelze vysvětlit na základě toho, co říká Aristotelés: u lidí posedlých démony a na skutcích čarodějníků totiž pozorujeme některé věci, o kterých se nám zdá, že se mohou uskutečnit pouze skrze nějakou intelektuální substanci. Proto se někteří stoupenci Aristotela, jak je zřejmé z dopisu Porfyria Anebontovi Egyptskému, pokoušeli uvést příčiny těchto věcí na sílu nebeských těles, jako by úkony čarodějníků působily nezvyklé a zázračné účinky pod vlivem jistých konstelací nebeských těles.

„Tito stoupenci Aristotela dále říkají, že posedlí lidé někdy pod vlivem hvězd předpovídají některé budoucí události…, někdy hovoří o vědách, které neznají a mluví vzdělaně, i když jsou to lidé prostí a nevzdělaní…, jako ti, kteří sotva kdy opustili rodnou vesnici, a hovoří plynně nářečím cizího národa; dále říkají, že úkony čarodějníků vyvolávají jisté obrazy, které odpovídají na otázky a samy se hýbou. Příčinu těchto jevů by sotva kdo mohl vysvětlit, kromě platoniků, kteří tvrdí, že je působí démoni.“[2]

Pokaždé, když se civilizace blíží k dramatickému historickému zlomu, objeví se nějaký symbol nebo koncept, v němž se tato změna zhmotní. Zářící orel římských legií a templářský kříž na plachtách konkvistadorů jsou právě takovými symboly znamenajícími konec jednoho světa a úsvit nového. Pro svět může být v nadcházejících dekádách takovým symbolem zářící disk sestupující z nebes.[3] Mnozí lidé se už teď připravují přivítat ho s otevřenou náručí, i kdyby to znamenalo upadnout do područí sil, jimž nerozumí. Jde o osoby domněle kontaktované UFO, ty, kdož věří v nebeskou návštěvu, a také stoupence proroků, kteří kážou o létajících talířích. Ti všichni razí cestu dramatickým změnám.

Oni opravdu nabízejí nový sen, jenže ten je realitě na míle vzdálen a velice snadno ji může proměnit v naprostou fantasii. Kontaktní skupiny mají zřetelné politické cíle. Jejich „dokumenty“ sestávají z pseudohistorických „zjevení“ doručených moudrými bytostmi, které překonaly kosmický prostor. Jeden z vůdců takové skupiny říká:

„Země je majetkem jedné skupiny talířů ovládajících tuhle část vesmíru, říkají si Bratři a jsou to ti samí, kteří sem před 2000 lety přivedli Krista… Kdybychom trochu ustoupili od scénáře a třeba Rusko na nás začalo z Kuby vysílat jaderné hlavice… no, pak se do toho mohou zamíchat, a kdyby se to opravdu hodně pokazilo, tak by nám pomohli. Řekli nám, že by mohli.“

Charles Hoy Fort

Kronikář podivného a zvláštního Charles Fort napsal o tématu létajících talířů svoji nanejvýše neobvyklou řadu knih s názvy "Kniha zatracenců"[4], "Nové země"[5], "Hle!"[6] a "Divoké talenty"[7] a je všeobecně pokládán za zakladatele moderní ufologie. Fortovy spisy daly podnět ke vzniku pojmu „Fortean“ používanému k označení paranormálních jevů. Fort s hrstkou nadšených spolupracovníků založil v New Yorku roku 1931 "Fortean Society", která se později rozrostla a vstřebala do sebe pobočku v San Francisku, jejíž někteří členové později založili "Magický kruh" (Magic Circle) okultisty Antona LaVeye,[8] který tamtéž roku 1966 založil Církev Satanovu. Tato skutečnost nás přivádí k tématu démonické teorie UFO předpokládající, že současná pozorování UFO představují satanské rejdy jak samotného Pána temnot, tak i jeho početných zlovolných přisluhovačů.

Stoupenci moderních UFO kultů jsou často osoby, které jsou rozčarovány vědou a technologií. Neochota vědecké komunity vzít v úvahu odůvodněná tvrzení ohledně paranormálních jevů začíná dohánět mnoho lidí k tomu, aby akceptovali každé dokonalejší nebo vznešenější tvrzení či dokonce mystický kontakt. Hlas vědy nám příliš často lhal. A podstatná část veřejnosti se od ní odvrátila už docela. Sociální vědy ještě nedospěly k poznání procesu, jak se rodí nové náboženské prožitky a kterak se nové sekty promění ve vlivné církve. Často ale také dojde nejprve k revolučním kulturním změnám (jak se to dnes děje v UFO sektách), jež jsou iracionální, absurdní a pohrdáníhodné. Podobnou historickou paralelu pro takové vystřízlivění najdeme u racionalismu. Pro vzdělané žáky Aristotelovy a Platónovy musely mnohé tehdejší náboženské spisy (jako třeba Apokalypsa sv. Jana) vypadat jako směšné podvody nezasluhující se pozornosti učenců.

Aimé Michel

Aimé Michel, významný francouzský specialista na UFO, jednou poznamenal, že nikdo z těchto výjimečných duchů se ani na okamžik nezabýval myšlenkou na to, že by takové „bláznovství“, šířené mezi nevzdělanými otroky, mohlo případně znamenat konec antického světa. V devatenáctém století se náboženské instituce vysmály mladíkovi jménem Joseph Smith, který se řídil příkazy anděla světla jménem Moroni a založil mormonskou církev. Astronom J. Allen Hynek popsal kontaktéry jako osoby tvrdící, že „Zemi navštěvují zpravidla dobrotivé bytosti, jejichž údajným cílem je sdělit (všeobecně relativně malému množství vybraných a oblíbených osob) poselství „kosmického významu“. Tito vyvolení příjemci obecně mají opakující se zkušenost s kontaktem zahrnující další zprávy…“[9]

--------------------------------------------------------------------

 

ODKAZY:

[1] Tomáš Akvinský: O separovaných substancích. Krystal OP, Praha 2010, str. 61n.

[2] Ibid., str. 69.

[3] Srv. Aert de Gelder: Křest Kristův (1710) in San: UFOlklór, text nad pozn. č. 22, viz http://www.okultura.cz/WordPress/ufolklor/#_ftnref22.

[4] Charles Fort: The Book of the Damned. Book Tree 2006 (první vydání 1919).

[5] Charles Fort: New Lands. Hazell Watson & Viney Ltd. 1974 (první vydání 1923).

[6] Charles Fort: Lo! Cosimo Classics 2004 (první vydání 1931).

[7] Charles Fort: Wild Talents. Cosimo Classics 2004 (první vydání 1932).

[8] Blanche Barton, Anton Szandor LaVey: The Secret Life of a Satanist: The Authorized Biography of Anton LaVey. Feral House 1992 (první vydání 1990).

[9] J. Allen Hynek: The UFO Experience: A Scientific Inquiry, Henry Regnery Company 1972, str. 5.

Další díly