UFOlklór: DÉMONOLOGIE & MYTOLOGIE UFO (1)
O separovaných substancích
Tomáš Akvinský v první kapitole svého pojednání "O separovaných substancích" rozebírá (pod bodem dvanáct) názory starých filosofů a Platóna i jeho žáků, kteří:
„Učili, že [pod řádem duší a] pod těmito [nebeskými] tělesy existují další nesmrtelná tělesa, která věčně participují na duších, totiž (tělesa) vzdušná a éterická. Některá z těchto těles jsou podle jejich názoru nezávislá na pozemských tělech a ta nazývali těla démonů; jiná jsou dána pozemským tělům, a to se týká duší lidí. Netvrdili totiž, že toto pozemské tělo, kterého se dotýkáme a které vidíme, bezprostředně participuje na duši, nýbrž že existuje jiné vnitřní tělo duše, nepomíjivé a trvalé, tak jako je nepomíjivá i sama duše; takže duše se svým věčným neviditelným tělem je v tomto hrubém těle nikoli jako forma v látce, ale jako námořník na lodi. A říkali, že jako jsou někteří lidé dobří, jiní však zlí, tak i démoni.“
[1]
Pod bodem třináct tuto taxonomii dále rozvádí:
„Tak je tedy zřejmé, že podle Platónova názoru existují mezi námi a nejvyšším Bohem čtyři řády: řád sekundárních bohů, řád oddělených rozumů, řád nebeských duší a řád dobrých nebo zlých démonů. Kdyby toto vše bylo pravdivé, pak bychom všechny tyto prostřední řády nazvali anděly, neboť v Písmu svatém se i démoni nazývají andělé. Duše nebeských těles, mají-li duše, je také třeba přičíst k andělům, jak to vymezil Augustin ve spisu Enchiridion.“
.jpg)
Urzeitmensch (zinkografie, 1978)
Smyslům se jeví mnohé věci, které nelze vysvětlit na základě toho, co říká Aristotelés: u lidí posedlých démony a na skutcích čarodějníků totiž pozorujeme některé věci, o kterých se nám zdá, že se mohou uskutečnit pouze skrze nějakou intelektuální substanci. Proto se někteří stoupenci Aristotela, jak je zřejmé z dopisu Porfyria Anebontovi Egyptskému, pokoušeli uvést příčiny těchto věcí na sílu nebeských těles, jako by úkony čarodějníků působily nezvyklé a zázračné účinky pod vlivem jistých konstelací nebeských těles.
„Tito stoupenci Aristotela dále říkají, že posedlí lidé někdy pod vlivem hvězd předpovídají některé budoucí události…, někdy hovoří o vědách, které neznají a mluví vzdělaně, i když jsou to lidé prostí a nevzdělaní…, jako ti, kteří sotva kdy opustili rodnou vesnici, a hovoří plynně nářečím cizího národa; dále říkají, že úkony čarodějníků vyvolávají jisté obrazy, které odpovídají na otázky a samy se hýbou. Příčinu těchto jevů by sotva kdo mohl vysvětlit, kromě platoniků, kteří tvrdí, že je působí démoni.“
[2]
Pokaždé, když se civilizace blíží k dramatickému historickému zlomu, objeví se nějaký symbol nebo koncept, v němž se tato změna zhmotní. Zářící orel římských legií a templářský kříž na plachtách konkvistadorů jsou právě takovými symboly znamenajícími konec jednoho světa a úsvit nového. Pro svět může být v nadcházejících dekádách takovým symbolem zářící disk sestupující z nebes.[3] Mnozí lidé se už teď připravují přivítat ho s otevřenou náručí, i kdyby to znamenalo upadnout do područí sil, jimž nerozumí. Jde o osoby domněle kontaktované UFO, ty, kdož věří v nebeskou návštěvu, a také stoupence proroků, kteří kážou o létajících talířích. Ti všichni razí cestu dramatickým změnám.
Oni opravdu nabízejí nový sen, jenže ten je realitě na míle vzdálen a velice snadno ji může proměnit v naprostou fantasii. Kontaktní skupiny mají zřetelné politické cíle. Jejich „dokumenty“ sestávají z pseudohistorických „zjevení“ doručených moudrými bytostmi, které překonaly kosmický prostor. Jeden z vůdců takové skupiny říká:
„Země je majetkem jedné skupiny talířů ovládajících tuhle část vesmíru, říkají si Bratři a jsou to ti samí, kteří sem před 2000 lety přivedli Krista… Kdybychom trochu ustoupili od scénáře a třeba Rusko na nás začalo z Kuby vysílat jaderné hlavice… no, pak se do toho mohou zamíchat, a kdyby se to opravdu hodně pokazilo, tak by nám pomohli. Řekli nám, že by mohli.“

Kronikář podivného a zvláštního Charles Fort napsal o tématu létajících talířů svoji nanejvýše neobvyklou řadu knih s názvy "Kniha zatracenců"[4], "Nové země"[5], "Hle!"[6] a "Divoké talenty"[7] a je všeobecně pokládán za zakladatele moderní ufologie. Fortovy spisy daly podnět ke vzniku pojmu „Fortean“ používanému k označení paranormálních jevů. Fort s hrstkou nadšených spolupracovníků založil v New Yorku roku 1931 "Fortean Society", která se později rozrostla a vstřebala do sebe pobočku v San Francisku, jejíž někteří členové později založili "Magický kruh" (Magic Circle) okultisty Antona LaVeye,[8] který tamtéž roku 1966 založil Církev Satanovu. Tato skutečnost nás přivádí k tématu démonické teorie UFO předpokládající, že současná pozorování UFO představují satanské rejdy jak samotného Pána temnot, tak i jeho početných zlovolných přisluhovačů.
Stoupenci moderních UFO kultů jsou často osoby, které jsou rozčarovány vědou a technologií. Neochota vědecké komunity vzít v úvahu odůvodněná tvrzení ohledně paranormálních jevů začíná dohánět mnoho lidí k tomu, aby akceptovali každé dokonalejší nebo vznešenější tvrzení či dokonce mystický kontakt. Hlas vědy nám příliš často lhal. A podstatná část veřejnosti se od ní odvrátila už docela. Sociální vědy ještě nedospěly k poznání procesu, jak se rodí nové náboženské prožitky a kterak se nové sekty promění ve vlivné církve. Často ale také dojde nejprve k revolučním kulturním změnám (jak se to dnes děje v UFO sektách), jež jsou iracionální, absurdní a pohrdáníhodné. Podobnou historickou paralelu pro takové vystřízlivění najdeme u racionalismu. Pro vzdělané žáky Aristotelovy a Platónovy musely mnohé tehdejší náboženské spisy (jako třeba Apokalypsa sv. Jana) vypadat jako směšné podvody nezasluhující se pozornosti učenců.

Aimé Michel, významný francouzský specialista na UFO, jednou poznamenal, že nikdo z těchto výjimečných duchů se ani na okamžik nezabýval myšlenkou na to, že by takové „bláznovství“, šířené mezi nevzdělanými otroky, mohlo případně znamenat konec antického světa. V devatenáctém století se náboženské instituce vysmály mladíkovi jménem Joseph Smith, který se řídil příkazy anděla světla jménem Moroni a založil mormonskou církev. Astronom J. Allen Hynek popsal kontaktéry jako osoby tvrdící, že „Zemi navštěvují zpravidla dobrotivé bytosti, jejichž údajným cílem je sdělit (všeobecně relativně malému množství vybraných a oblíbených osob) poselství „kosmického významu“. Tito vyvolení příjemci obecně mají opakující se zkušenost s kontaktem zahrnující další zprávy…“[9]
--------------------------------------------------------------------
ODKAZY:
[1] Tomáš Akvinský: O separovaných substancích. Krystal OP, Praha 2010, str. 61n.
[2] Ibid., str. 69.
[3] Srv. Aert de Gelder: Křest Kristův (1710) in San: UFOlklór, text nad pozn. č. 22, viz http://www.okultura.cz/WordPress/ufolklor/#_ftnref22.
[4] Charles Fort: The Book of the Damned. Book Tree 2006 (první vydání 1919).
[5] Charles Fort: New Lands. Hazell Watson & Viney Ltd. 1974 (první vydání 1923).
[6] Charles Fort: Lo! Cosimo Classics 2004 (první vydání 1931).
[7] Charles Fort: Wild Talents. Cosimo Classics 2004 (první vydání 1932).
[8] Blanche Barton, Anton Szandor LaVey: The Secret Life of a Satanist: The Authorized Biography of Anton LaVey. Feral House 1992 (první vydání 1990).
[9] J. Allen Hynek: The UFO Experience: A Scientific Inquiry, Henry Regnery Company 1972, str. 5.
Všechna práva vyhrazena. Materiál není povoleno bez písemného souhlasu autora jakýmkoliv způsobem publikovat, rozšiřovat či rozmnožovat, a to ani jeho část.
Tento materiál byl napsán autorem speciálně pro náš portál Matrix-2001.cz