TAJNÉ SPOLEČENSTVÍ (7)

Kaunas, Litva - 2020

"Pavle, naprosto chápu tvou logiku. Přesvědčil jsi mě. Elohim jsou Mocní. Mocní jsou sumerští Nebešťané. A Nebeští lidé jsou mimozemšťané. Chápu to. Ale tady se trápím. Jsem na tomto poli už dlouho a moje poselství bylo, že Bible je Boží kniha, která říká pravdu o světě. Vždycky jsem si myslel, že Ježíš a Nový zákon navazují tam, kde Starý zákon končí. Letošní rok byl zábavný a dal mi trochu více času na to, abych si prošel některé své otázky. Váš kanál opravdu dal v posledních letech slova mnoha mým vlastním myšlenkám. Mnoho mých otázek se vyřešilo díky výkladu, který nabízíte. Problém je v tom, že to převrací spoustu mých starých myšlenek - Bible je Boží kniha a Ježíš je úderná. Pokud to není pravda, pak už nevím, co je Bible. Nechává mě to přemýšlet, jestli jsem neztrácel čas!"

Reuben je misionář a pastor. Již více než dvacet let působí jeho farnost v Litvě. Je to převážně katolická země, ale Reuben tam spokojeně působí jako misionář baptistů. Litva je kulturně mnohovrstevnatá země a některé její folklorní prvky mají předkřesťanský, severský podtext. V těchto podtónech se ozývají vzpomínky na předky, kteří naráželi na nelidské sousedy z jiné planety. Zaujat těmito mytologiemi, naťukal Reuben do vyhledávače Google a našel kanál Paula Wallise na YouTube. A to byla jeho červená pilulka. Nyní, o několik měsíců později, zápasí se stejným zápasem jako já, protože jeho pohled na svět se mění a reformuje. Tento zápas přirovnávám ke stádiím smutku, která určila švýcarsko-americká psychiatrička Elisabeth Kübler-Rossová. Když nějaký objev rozvrátí náš známý svět a znemožní nám návrat do něj, procházíme stejnými procesy, jako když ztratíme nebo se připravujeme na ztrátu milované osoby. První je popření. Někdy je první reakcí na mé sdělení hněv. "Ne, to není správné! Elohim jsou tři osoby Nejsvětější Trojice. Mimozemšťané jsou démonický podvod nebo vládní spiknutí! Rouháte se a odvádíte lidi od pravdy." Atd.

Za druhé je to vyjednávání. Zde se snažíme nové informace masírovat a překrucovat, abychom zjistili, zda je můžeme přinutit, aby vyhovovaly našemu starému pohledu na svět. Třetí je deprese. Reubenova práce se obtáčí kolem světonázoru, který už nemůže podporovat. Jeho pocit důležitosti byl podporován velmi specifickým pohledem na Boha, který je nyní, jak vidí, opepřen iluzemi. Dokáže se toho všeho skutečně zbavit a chápat sebe a svůj život jinak? Myslet si, že se v tolika věcech mýlil, nebo si myslet, že jeho teologičtí vzdělavatelé byli tak líní, že oddělili kordonem celé úseky toho, o čem mohli diskutovat naši předkové, a pak si myslet, že jsme všichni zůstali stranou důležitých informací známých vyšším vládním a zpravodajským úrovním... no, to všechno v člověku zanechává pocit nepříliš výjimečného. Přichází pocit deflace a "Co teď budu dělat?". Pak přichází přijetí. Najdete to dobré. Smíříte se s cestou. Změna je nevyhnutelná. Růst je pozitivní. Razíte si cestu životem a stáváte se vědomějšími a chápavějšími ke svému vlastnímu příběhu i k příběhu nás všech. Reuben mi svými slovy říká, že přešel od smlouvání k depresi a nyní je na přechodu k přijetí. Abychom si tento krok upevnili, začneme s Reubenovým pracovním sešitem, Biblí, a podíváme se na to, jak vznikl.

"Dobře, Rubene, podívejme se na trochu historie. Za prvé, kdykoli slyšíme Ježíše a apoštoly citovat 'Písmo', citují řeckou knihu - Septuagintu. Někdy mezi 3.-2. rokem př. n. l. - tým překladatelů přeložil hebrejská Písma do tehdejšího mezinárodního jazyka. Přitom přidali několik novějších spisů, které zřejmě propojují hebrejskou kulturu a řecké myšlení. V této sbírce spisů najdete nové představy o lidském vědomí, jeho preexistenci a přežití smrti; představy o jiných entitách, andělech, démonech, hyperinteligentních a mimodimenzionálních bytostech; představy o mezidimenzionálním kontaktu. To vše tedy viselo ve vzduchu, když Ježíš přišel a začal se svým příspěvkem. To je myšlenkový svět, v němž se Ježíš a evangelia objevují. Je to tak?"

Zatím to vypadá dobře.

"Nyní stojí za povšimnutí, že když Ježíš a jeho apoštolští pisatelé citují tuto řeckou knihu, téměř nikdy neberou její prostý význam. Vždycky od ní odcházejí s metaforickým nebo esoterickým významem. Nepřehlédněte to. V 15. kapitole Skutků apoštolů v Novém zákoně pak máme záznam o tom, že Ježíšův bratr předsedá koncilu, který prohlašuje, že církev již není vázána hebrejskými knihami. Tak to si také nenechte ujít!"

Bleskurychle pak proběhneme miniaturním náčrtem toho, jak vznikl hebrejský kánon. Abychom se vrátili přímo ke kořenům, Genesis 1-11 nám přináší příběhy o počátcích - shrnutí sumerských příběhů o Nebeském lidu - příběhy, s nimiž Abraham a Sára vyrůstali v Chaldejském Uru, než odešli založit vlastní tradici. Někdy později se tyto příběhy vycházející ze Sumeru dostávají do Mojžíšových knih - Pentateuchu - Tóry - prvních pěti knih Bible, od Genesis po Deuteronomium. Svět popsaný v těchto knihách ze 7. století př. n. l. je světem henoteistickým. To znamená, že existuje mnoho Mocných neboli "bohů", ale zbožný židovský čtenář by měl následovat pouze tohoto jediného - jménem "JHVH" - odtud Desatero a Jozuův příkaz zapomenout na "ostatní Mocné". Během následujícího zhruba století se Pentateuch stává úvodem ke sbírce spisů nazvané Deuteronomistické dějiny, která je sledem historických příběhů protkaných morálními výklady. Tyto knihy, Deuteronomium až II. Kniha královská, byly seřazeny do jednoho svazku, jehož cílem je rozkrýt zákony, podle nichž se řídili starověcí Izraelité. Je to stále henoteistický svět a násilné soupeření mezi Mocnými je hnacím motorem mnoha deuteronomistických dramat.

Deuteronomistické dějiny se pak zase stávají úvodem k souboru literatury, který zahrnoval některé nové dějiny s výkladem, některé básně, písně a přísloví a spisy z prorockých zdrojů. Tato velká rozmanitost literatury se stává hebrejským kánonem. Zde se zápletka zhušťuje. Na konci 6. století př. n. l. se totiž někdo pustil do rozsáhlé redakce, aby tuto rozmanitost spisů sladil do jediného díla s jednotnou teologií. Mnohonásobní elóhové z Pentateuchu byli vymazáni. Téměř. Soupeření mezi elóhy deuteronomistických dějin bylo přetvořeno na příběhy konfliktů na lidském plátně. Stává se z nich uctívání proti modloslužbě nebo poslušnost proti hříchu. Monoteismus je slovo na ulici a každý kulturní dluh judaismu vůči sumerské kultuře byl z příběhu vypsán a každá paralela zamaskována. Mnozí badatelé se domnívají, že tato úprava byla provedena během bolestného podřízení Izraele Babylónii - dceřiné kultuře starověkého Sumeru. Snad v důsledku tohoto neblahého kontextu je v převyprávění starých příběhů citelný spodní proud hněvu. "Náš Bůh je skutečný. Ten váš je falešný. My budeme navěky ospravedlněni. Vy budete navěky zahanbeni." Toto vyprávění o nás a o nich je základem celého redakčního rámce Bible, jak ji máme k dispozici. A je to vidět.

"Takže, Rubene, když raná církev učinila rozhodnutí přilepit hebrejský kánon ke spisům Ježíšových apoštolů, vnesla do křesťanství stejný základní rámec. Díky tomu, že to byl úvod k Ježíšovi, se to, o čem Ježíš mluvil, zarámovalo jako náboženství nás a jich; uctívání vs. modloslužba, poslušnost vs. hřích, církev vs. svět, nebe vs. peklo." "Všechen ten strach a nenávist, zločin a trest - vlastně celý ten rámec autority a poslušnosti - vytváří formu náboženství, která je velmi přívětivá pro politickou moc doufající v pasivní a poddajný lid. V důsledku toho netrvalo příliš dlouho a Římská říše našla způsob, jak křesťanství asimilovat. Mocní lidé začali stavět velkolepé budovy, v nichž církev sídlila, a císař udělil biskupům císařskou hodnost a na jejich roucha navlékl senátorský purpur." "Samozřejmě by tato proměna byla stěží úplná, kdyby se neproměnil také Ježíš. Pokud o tom chcete mít představu, když se vydáte do italské Ravenny, najdete v arcibiskupské kapli nádherný Ježíšův portrét. Mozaika zobrazuje Ježíše v parádní římské vojenské uniformě. Tento Ježíš je zřejmě vojákem císařství, který pokorně přijímá císařské rozkazy a je ozbrojen, aby mohl vykonávat císařskou spravedlnost. Na tomto obraze se samotné představy "dobrého křesťana" a "dobrého římského občana" staly nerozlišitelnými. Hej, presto! Císařské křesťanství!"

Zjistil jsem, že Reuben je ve skutečnosti s celým tímto traktátem náboženských dějin velmi dobře obeznámen. Jelikož má kořeny v disidentské tradici křesťanské víry, má dobrý čich na odhalování plíživých příznaků institucionalismu. Jeho víra se vždy bránila feudalizovanému náboženství a dává přednost demokratičtější vizi kněžství všech věřících. Takže zatím jsme s ním na pevné půdě.

"Myslím, že se mnou budeš souhlasit, že evangelia vypadají, jako by vykrystalizovala ještě hodnou chvíli před oním císařským převzetím moci. A počítám, že to, co je v nich, je v takovém rozporu s tím pasivním náboženstvím uctívání, poslušnosti a dobrého občanství, že je to až směšné. Nemyslím si, že Ježíš z evangelií učí tichému, důvěřivému podřízení se. "Nemějte žádné vůdce," říká. 'Všichni jste bratři.' Je to tak trochu rebel. Nuže, Rubene, poslouchal jsem tvá kázání na internetu a právě o takovém Ježíši jsem od tebe slyšel. Pokud pomáháš lidem následovat Ježíšovo učení z evangelií, myslím, že jsi na dobré cestě."

Ke všem těmto závěrům již Reuben dospěl. Jeho více než dvacetiletá práce misijního kazatele od něj vyžadovala, aby strávil půl života v evangeliích, a pro něj není těžké vidět průzračnou modrou vodu mezi Ježíšem z evangelií a tradicí, která vznikla v jeho jménu. Vzdálenost, kterou Ježíš kladl mezi sebe a hebrejský kánon, je také součástí Rubenovy teologie již od dob studií. Poněkud mlhavější je pro něj otázka, kde stál Ježíš ve světě idejí v době svého kázání. To je odrazový můstek, na který budu muset dnes Reubena nasměrovat. Řecko-římská kultura byla skutečným tavicím kotlem mezinárodního myšlení. Prolínaly se do ní filozofie Indie, Asie, Afriky a Evropy. Nejlépe ze všech dokázal řecký filozof Platón vydestilovat ucelený soubor myšlenek, který dával smysl filozofickým a rodovým znalostem celého světa. Toto spojení vyjádřil ve svých knihách výkladem Sókratova myšlení - i když je trochu nejasné, kde končí Sókratés a začíná Platón. Na pozadí této synergie mezinárodního myšlení se poprvé objevilo řecké křesťanství.

"Reubene, abys pochopil, kam zapadá do tehdejšího myšlenkového světa, musíš se podívat, jak se Ježíš vztahuje k Platónovi. Například když Ježíš popisuje svou vlastní cestu vědomí, je to naprosto paralelní s tím, co Platón říká o nás všech. V Janově evangeliu se píše: "Na počátku bylo slovo a slovo bylo u Boha a slovo bylo Bůh. Na počátku bylo u Boha. Platón říká, že tak začínáme všichni. Před tímto hmotným životem je naše vědomí součástí zdrojového vědomí, božského vědomí." V tomto případě se jedná o vědomí, které je součástí božského vědomí. "Janovo evangelium pak pokračuje: 'Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Viděli jsme jeho slávu... plnou milosti a pravdy." "Platón říká, že všichni přicházíme do tohoto hmotného světa, abychom zápasili s přesně tou samou základní otázkou: "Můžeme v tomto hmotném životě uskutečňovat vědomí a inteligenci, lásku a harmonii (to, co Jan nazývá milostí a pravdou) jako společnost jednotlivých vědomí, z nichž každé uplatňuje svobodnou volbu?"

"Na konci Janova evangelia pak Ježíš říká: 'Otče, chystám se k tobě vrátit - zpět do slávy, které jsme se těšili před založením světa'." "Platón učil, že tento postup je vlastně údělem nás všech. Proto se Platónovi stoupenci - včetně jeho křesťanských následovníků - nebáli hrozeb pekelného ohně. Na konci tohoto života očekávali jakousi životní revizi a poté, že se jejich vědomí posune k něčemu dalšímu." "Ve světle Platóna se pro mě Ježíš stává vzorem a vidím v něm víc než kdy jindy. On nám ukazuje, co je možné. A to, co říkám, je to, čemu věřilo mnoho raných církevních otců - lidé jako Justin Mučedník, Klement Alexandrijský, Origenes a Markion. Proto naznačili myšlenku Starého zákona Platónova a Nového zákona Ježíšova a jeho apoštolů. To proto citovali vedle sebe apoštola Pavla a Platóna."

Reuben si na Platóna trochu vzpomíná ze svého teologického vzdělání před třiceti lety. Avšak stejně jako já a jako mnozí, jejichž akademické studium vyžadovalo, aby se zabývali intelektuální rozsáhlostí a významem Platóna, i Reuben odešel z vysoké školy s matnou vzpomínkou na několik Platónových obecnějších příspěvků, ale zcela zapomněl na jeho myšlenky, které nejvíce změnily svět. Když církevní otcové, o nichž jsem se zmínil, potvrzovali Platóna a citovali ho jako sobě rovného, nebo ještě ostřeji, jako intelektuála nadřazeného apoštolu Pavlovi, potvrzovali tím filozofa, který hájil některé silné a oči otevírající názory, jež se v císařském křesťanství brzy staly tabu: "Boží děti", které upravily naše předky, aby zvýšily naši schopnost inteligence a vědomí. (Tato myšlenka zaznívá v mytologiích starověkého světa.) Holografický vesmír a nebeský "řemeslník" (demiourgos), který překládal kódy či "formy" a stahoval je do fyzických projevů, které všichni známe. Je to jako Matrix ve starořečtině! Naši kosmičtí sousedé, déle žijící, inteligentnější a s pokročilou znalostí vesmíru a sídlící na svých "ostrovech na obloze" - to, co Drona Parva hinduistických Véd popisuje jako "města na obloze". Dnes bychom je mohli nazývat vesmírnými stanicemi nebo "neidentifikovanými vzdušnými úkazy". Posloupnost civilizací na Zemi. Každých několik tisíc let by podle něj pohyb objektů ve vesmíru vyvolal události na úrovni vymírání, které by efektivně resetovaly civilizaci na faktickou nulu. Vědomý vesmír - nebo alespoň myšlenka, že vědomí předcházelo a generovalo tuto hmotnou sféru.

"Reubene, víš, že Platón popsal Zemi jako zeměkouli, která se vznáší ve vesmíru? Dokonce se poctivě pokusil popsat, jak vypadá planeta Země z dálky. Říkal, že je to překvapivě vířivý vzor modré, bílé, zelené a zlaté. Podle mého názoru je tento popis docela působivý, uvážíme-li, že ho učinil před dvěma a půl tisíci lety. Chci říct, že když se podíváte na populárně-vědeckou literaturu šedesátých let, planeta Země je vždycky zobrazena jako kulovitá verze učebnicové mapy, se zlatou zemí a modrým mořem, bez jediného mráčku v dohledu. To ukazuje, jak prozíravá byla Platónova vize Země."

Zamyslete se nad tím. Jak si mohl Platón představit takový pohled na planetu? Někdo by mohl říct, že jsem vybral ty nejlepší Platónovy kousky. V jeho knihách jsou i jiné momenty, v nichž jako by opakoval jinou konvenci - klasickou vizi duté, ploché Země pod kopulovitým baldachýnem oblohy. Platón však dává hlas nejméně třem zdrojům informací. Jeden zdroj mu poskytl pohled, který poznáváme dnes, planetu ve vesmíru, vír stejných barev. Jak?
Naše kultura takto viděla naši planetu až v 60. letech 20. století na základě fotografií pořízených při misích Apollo. Právě v roce 1966 pořídily kamery na palubě Apolla 8 dnes již ikonickou fotografii planety Země, částečně zastíněné Měsícem. Snímek se jmenoval Východ Země a byl naprostým zjevením. V jediném okamžiku se změnila naše představa o našem planetárním domově. Toto neuvěřitelné prozření se odrazilo i v televizním seriálu Star Trek z 60. let. Když seriál v roce 1966 začínal, planeta Země a podobné planetární protějšky byly zobrazeny jako klasické mapové zeměkoule ve stylu zlaté země a modrého moře. Ve třetí sérii v roce 1969 se však Země změnila a proměnila se ve známý vír, který dnes známe a uznáváme.

V roce 1967 pořídila komunikační a meteorologická družice NASA ATS-3 vůbec první fotografii celé planety v její téměř kulovité kráse, zavěšené ve vesmíru. Je na ní vidět nádherný vír bílé, modré, zelené a zlaté barvy. Zdá se mi, že to byl zřejmý okamžik k tomu, abychom znovu otevřeli stránky Platónovy knihy s větším údivem a zvědavostí, odkud před dvěma a půl tisíciletími tento starověký učenec čerpal své informace. Platón nám totiž říká. Byly to jeho tři zdroje:

Prvním zdrojem je Platónova chladná, systematická metoda trpělivého uplatňování logiky na věci, které můžeme všichni pozorovat. Platón to nazval filozofií. My bychom ji dokonce mohli nazvat vědou.

Za druhé Platón identifikuje vědění pocházející ze staroegyptských kněžských zdrojů. Tyto znalosti byly předány starověkému řeckému zákonodárci - skutečné historické postavě jménem Solón. Informace se pak předávaly po generace Solónově rodině a nakonec se prostřednictvím jednoho z jeho žáků dostaly k Sokratovi. Platón pak tyto informace shromáždil pro potomky.

Za třetí, Platón jmenuje informace o mimodimenzionálních a duchovních jevech, které pocházejí z toho, co bychom dnes nazvali psychedelickým zážitkem, vyvolaným fermentovaným čajem zvaným Kykeon. Rituál Kykeon byl ústředním bodem obřadů konaných v soukromí eleusínského komplexu v Athénách.

Než bylo možné Kykeon požít, bylo zapotřebí několik dní klidné přípravy a půstu - a to pod přísným dohledem. Ačkoli je těžké s jistotou říci, co přesně Kykeon byl, mezi dnešními badateli panuje shoda v tom, že se s největší pravděpodobností jednalo o koktejl z kvašeného ječmene a máty, do kterého se přidával rozemletý námel - psychedelický houbový extrakt. Proces i zážitky, které vyvolával, se nápadně podobají psychoefektním výsledkům psilocybinových nebo ayahuaskových obřadů. Když dnes lidé popisují účinky psychedelických čajů, hovoří o transcendentálních zážitcích nebo setkáních s mimodimenzionálními entitami. Mluví o duchovních průvodcích, kteří jim ukazují jiné dimenze nebo vysvětlují vedení, které je připraví na fázi existence, jež následuje po této. Zážitkáři často hovoří o tom, že byli nuceni čelit svému strachu ze smrti a překonat zmenšující se sílu samotného strachu v jejich životě na Zemi.

Stručně řečeno, jsou nuceni zápasit s nejtěžšími a nejhlubšími otázkami cesty vlastní duše a často se z tohoto zápasu vracejí s odhodláním přijmout výzvy života s obnovenou sebedůvěrou a nadšením. Přesně tak popisoval Platón zkušenost s eleusínskými mystérii. Platón to vše vyjadřuje hlasem Sókrata, ale popisuje to vše tak živě a s takovými vnitřními detaily, že máme zřetelný dojem, že o těchto věcech ví z první ruky. Platónův spis je zásadní z mnoha důvodů. Leží v základech velké části západního myšlení. Ukazuje nám také, jaká vize Boha a vesmíru by byla rámcem křesťanského příběhu o Ježíši, kdyby se myslitelům jako Justin Mučedník, Klement Alexandrijský, Origenes a Markion podařilo vytvořit Platónův Starý zákon a Ježíšův Nový zákon.

"Takže, Rubene, pokud se chceš opravdu odpojit od matrixu, počítám, že Platón pro tebe bude klíčem. Je to bílý králík!"

Reuben sedí v Litvě před svým iPhonem a masíruje si pokožku hlavy, aby mu pomohla zpracovat tu záplavu informací.

"Páni, Paule, na toho Bílého králíka jsem vážně připravený! Myslím, že jsem znal většinu tvých biblických materiálů," říká. "Ale Platón... Můžu ti říct, že jsme Platóna v semináři četli, ale asi hlavně proto, abychom ho citovali do esejů o křesťanské ortodoxii. Abych byl upřímný, myslím, že jsem Platónovy citáty četl jen v příručkách. Myslím, že jsem nikdy neseděl s celou Platónovou knihou. Prostě jsme na to neměli čas. Rozhodně si nepamatuji, že bych četl to, co jste právě řekl. Kde to všechno bereš?" "Reubene, až příště půjdeš na výjezdní zasedání, sedni si k Platónovu Faidónu a Timaiovi a Kritiasovi. Sežeň si je prostřednictvím mých webových stránek. Vezmi si je s sebou na pláž nebo do hor. Můžu ti říct, že to, co je v těch knihách, ti naprosto vyrazí dech!"

-pokračování-

Další díly