Tajemství filmu "Osvícení" aneb jak falešné přistání na Měsíci téměř stálo Stanley Kubricka manželství a život (2)

Nechá si růst neupravené vousy a nečeše se – tedy dvě věci, o kterých bylo známo, že je praktikuje i sám Kubrick.

Jack (Nicholson) tedy nyní vzhledem dost připomíná samotného Kubricka – zejména jeho vizáž z doby, kdy byl ve stresu z vytváření dvou projektů najednou:

  • 1. Filmu 2001: Vesmírná odyssea

  • 2. Zfalšovaných přistání Apolla 11.

Rovněž je třeba poznamenat, že Jack a Stanley jsou zhruba stejně staří a mají stejnou barvu vlasů.

Fotografie ze začátku natáčení filmu 2001: Vesmírná odyssea ukazují mladistvého a bezvousého Kubricka s učesanými vlasy. Tehdy to byl ještě fešák. Ale fotky pořízené o čtyři roky později, ke konci natáčení tohoto filmu, dokládají, že Kubrick byl po fyzické stránce lidská troska. Postupující zpustlost a sešlost Stanleyho Kubricka během natáčení Odyssei se znepokojivě podobá postupné změně vizáže Jacka Torrence (Jacka Nicholsona) v Osvícení.

Navzdory svému pocuchanému zevnějšku ale začne Jack znovu psát.

Wendy, (která má ve skutečnosti představovat Kubrickovu manželku Christinu), si chce přečíst kousek knihy, na které Jack tak usilovně pracuje. Zeptá se ho, o čem píše. Jack je překvapen, že za ním přišla do místnosti, ve které pracuje. Nasupeně ji odmítne a řekne jí, ať se od místnosti, kde píše, drží dál.

Je jasné, že Wendy, Kubrickova žena, nesmí o Projektu nic vědět.

Ale o čem tedy ta knížka, kterou Jack píše, je?

Wendy se to brzy dozví. A tehdy získáme i my pádný důkaz toho, že tento článek je pravdivou interpretací Kubrickova Osvícení.

Wendy se vplíží do místnosti, kde Jack píše. Pomalu začne číst knihu, na které Jack pracoval.

Tato scéna je ve filmu zcela originální a přidaná. V Kingově románu se vůbec nevyskytuje. Přestože je poměrně děsivá, není to nic hrůzného. I tak je ale vrcholem filmu a jednoznačně nejděsivější scénou celého filmu.

Proč?

Protože na každé ze stovek stran, které Jack zuřivě popsal, je jedna a táž věta:

„All work and no play makes Jack a dull boy“. (Samá práce a žádná zábava dělají z Jacka hlupáka.)

Je to neuvěřitelné, ale na všech stránkách je pouze tato věta.

A opakuje se pořád a pořád.

Je skutečně děsivé pomyslet, že celé ty dny, které Jack proseděl za strojem, psal stále dokola jednu a tu samou větu. Když to Wendy zjistí, její obličej se zrůzní strachem.

Co to má všechno znamenat?

Rád bych skromně nabídl vysvětlení. Mohlo by „All“ v této opakující se větě ve skutečnosti znamenat „A11“, tedy „A-jedna-jedna“ čili Apollo 11?

Věta by pak zněla: „Práce na A11 a žádná zábava dělají z Jacka hlupáka.“

Mohl bych podotknout, že kódové označení zinscenovaných lunárních misí Apollo bylo A11?

Přijmeme-li toto jako fakt, je jasné, co se nám Stanley ve skutečnosti snaží říct:

„Práce na Apollu 11 a žádná zábava udělaly z Jacka (Kubricka) hlupáka.“

Pokud máte dojem, že to je celé přitažené za vlasy, pak bych rád upozornil na záplatu, kterou NASA vytvořila jako symbol programu Apollo:

Ve filmu se vyskytují i další písmena „A“.

Při pohledu zvnějšku jich má hotel Vyhlídka několik přímo ve svém reliéfu.

Podobná písmena „A“ už Kubrick použil dříve.

Například na tomto obalu filmu Mechanický pomeranč, na němž Alex z jednoho takového „áčka“ hrozivě vystupuje se svojí vševidoucí manžetou:

Z výše uvedených důkazů přímo ve filmu je jasné, že v reálném životě Kubrickova manželka (ve filmu Shelly Duval) odhalila, že Stanley uzavřel tajnou dohodu s ředitelem Vyhlídkytj. s vůdčími představiteli Spojených států.

Shelly Duval (Christina Kubricková) také odhalila, že to, o čem se domnívala, že je určitá věc, je ve skutečnosti věcí jinou. Přišla na to, že místo toho, aby Kubrick pracoval na vědecko-fantastickém filmu 2001: Vesmírná odyssea, ve skutečnosti dělal na přípravě podvržených přistáních Apolla na Měsíci.

V této chvíli začíná být film konečně zajímavý. Strachy bez sebe z tohoto objevu chce Wendy (Stanleyho žena) po Jackovi (Stanleym), aby z Projektu odstoupil.

Jack (Stanley) zlostně reaguje:

„To jsi celá ty!... Uzavřel jsem dohodu… mám povinnosti ke svým zaměstnavatelům!“ Danny využije Osvícení, aby zkontaktoval Dicka Hallorana na Floridě (tedy na místě, odkud bylo Apollo 11 vypuštěno). Dick se pak pracně dostává z Floridy do Colorada.

V další neočekávané neshodě s románem Jack Torrance Haloranna zabije – stane se tak těsně poté, co se kuchař na Vyhlídku dostane (tolik tedy k Halorannovým psychickým schopnostem!)

Přestože si myslím, že jde o velice znepokojivou scénu, domnívám se, že neměla za účel pouze vyděsit, ale Stanley Kubrick se nám touto změnou oproti Kingově románu snaží říci něco naprosto konkrétního. Nevím ale, zda to v tomto konkrétním případě budu moci dokázat.

Nabyl jsem totiž dojmu, že naivní stránka jeho osobnosti reprezentovaná ve filmu Dannym někomu prozradila, že on, Kubrick, falšuje přistání Apolla na Měsíci.

Kubrick mohl této osobě dokonce vyjevit, že zinscenovaná přistání na měsíčním povrchu dělá na objednávku NASA a zfalšované záběry točí pod zástěrkou vyváření filmu 2001: Vesmírná odyssea. Halloran je tedy v Osvícení ztělesněním osoby, které se Kubrick se svojí nejtajnější informací neuváženě svěřil. Kvůli tomu musel Halloran zemřít – a stejně tak i ona reálná osoba, jíž Stanley vše řekl.

Tajemství muselo zůstat uchováno.

Tím se rovněž vysvětluje, proč musel Kubrick všechny důležité informace, které měl k dispozici, potají včlenit do děje zfilmovaného Kingova románu. Kubrick chtěl, aby se veřejnost dozvěděla pravdu, ale také se obával o svůj život. Kubrick musel předstírat, že převádí do filmové podoby Kingovu předlohu, ale dělal to vlastně kvůli tomu, aby mohl touto cestou veřejnosti odhalit, že byl účasten falšování přistání Američanů na Měsíci!

Pravdou je, že Osvícení je příběhem o tom, jak Stanley Kubrick uzavřel dohodu s vládou Spojených států, podle níž měl natočit falešná přistání Apolla na Měsíci.

Je to také film o tom, že toto tajemství Kubrick prozradil někomu, koho znal, a tento člověk pak musel být zabit. Osvícení je také svědectvím o tom, jak mu práce na zfalšovaných přistáních na Měsíci málem zničila manželství.

A nakonec je ve filmu rovněž to, jak přišla část Stanelyho Kubricka o život (v podobě postavy Jacka Torrence) kvůli smlouvě uzavřené s americkou vládou. Podle této smlouvy se stal Kubrick „správcem“ Projektu s názvem A11 neboli Apollo 11.

Film tedy rovněž mapuje historii NASA.

Tím se vysvětluje, proč byl ve filmu předcházející „správce“ tak vystresovaný a pod tlakem, že musel zabít své dvě dcery – DVOJČATA.

Ptáte se proč?

Protože mise NASA předcházející těm s názvem Apollo se jmenovaly Gemini!

Ve filmu Osvícení je toho ale daleko více, ale tu již bohužel nestihneme probrat. Jsem si jist, že toho sami objevíte ještě více.

Tato vysvětlení zde prezentuji proto, abych prokázal, že Kubrick nejen zrežíroval přistání Apolla na Měsíci, ale také proto, abych požádal NASA o uvolnění veškerých originálních 70mm pásků s těmito záběry.

Je třeba odkrýt lži. Ale také je načase, aby se svět dozvěděl vše, čistou pravdu bez cenzury a bez příkras. Mistrovské dílo Stanleyho Kubricka. Požádám NASA, aby veškeré falešné záběry přistání Apolla na Měsíci natočené v Kubrickově režii uvolnila pro veřejnost.

Mám ještě dodávat, že NASA použila miliony dolarů, které tento úspěšný snímek vydělal, na financovaní své další mise na Měsíc?

Vždyť je to pouze 35 let zpátky!

Děkuji Shawnovi Montgomerymu za podnícení mého zájmu o „Osvícení“ prostřednictvím jeho úžasného výzkumu.

-konec-
Diskuze byla uzamčena, již do ní není možné vkládat příspěvky.

Další díly