POZORUHODNÉ PŘÍPADY "UFO" V CHILE, ANTARKTIDĚ A OKOLNÍCH OBLASTECH: NEIDENTIFIKOVANÉ ESKORTY (4)
Existuje přesvědčení, že piloti letadel jsou nejlepšími svědky při pozorování neidentifikovaných létajících objektů nebo leteckých anomálií, protože jejich výcvik a znalosti o konvenčních letadlech a meteorologických jevech je předurčují k identifikaci nebo rozpoznání objektů pohybujících se po obloze. Někteří autoři dokonce označili piloty za „elitní svědky“ v souvislosti s pozorováním UFO v letectví, což vyvolalo určitou diskusi, v níž se střetávají zastánci i odpůrci.
Můj názor je, že piloti letadel by skutečně MĚLI být lépe vyškoleni k identifikaci neobvyklých jevů ve vzduchu než běžný člověk bez větších znalostí letectví. Domnívám se, že nadšenci letectví, i když nejsou piloti, by také mohli být dobrými svědky, protože by mohli rozpoznat konvenční letadla podle jejich tvarů a charakteristik. Proto mi případy UFO v letectví – tedy UFO pozorovaná piloty, členy posádky, cestujícími nebo letovými dispečery – připadají obzvláště relevantní. Následně se podíváme na jeden z těchto případů, který se odehrál na obloze nad jihem Chile.
V úterý 28. prosince 1971, kolem 22:30 hodin, vzlétlo z Punta Arenas na jihu Chile letadlo LAN 892 směřující do Santiaga s nákladem zmrazených jehňat. V letadle typu Boeing 727 cestovali pouze tři členové posádky, kteří vzlétli v klidné a jasné jižní noci, aniž by tušili, jaké neobvyklé dobrodružství je čeká. Kapitánem letadla byl 37letý Ricardo Enrique France Accorsi - pilot s 17 lety zkušeností, který získal „křídla“ jako pilot chilského letectva a v 50. letech dokonce dva roky trénoval u amerického letectva. Eduardo Enrique Ortiz Corvalán - 23 let, byl prvním důstojníkem a kopilotem, zatímco Víctor Rubio je doprovázel jako palubní inženýr.
„Všechno to začalo ve 23:45... V jedenáct večer jsem letěl nad Balmaceda. O několik minut později jsem uviděl světelný objekt směrem k moři. Myslel jsem, že je to planeta Mars. Měl stejné pulzování. Zář však byla spíše načervenalá a oranžová,“ vysvětlil France později deníku Puro Chile.2 Velitel sdělil své obavy ohledně toho, co považoval za planetu Mars, druhému pilotovi a leteckému inženýrovi. Oba se shodli, že se jedná o letadlo. „Světlo, které bylo nejprve na jih od Ancudu, se však přesunulo na sever. Zavolal jsem do Puerto Montt, abych se zeptal, zda v této oblasti neletí nějaké letadlo. V tu chvíli, když jsem žádal o spojení, jsem viděl, jak světlo výrazně zesílilo a pak zmizelo a zanechalo za sebou stopu z teček...“, prohlásil pilot několik dní poté pro časopis VEA.
Z Puerto Montt mu odpověděli, že v oblasti není žádný další provoz, a on jim popsal, co viděl. „‚To bude UFO,‘ odpověděli mi žertovným tónem. Řekl jsem, že to vypadá jako UFO, ale řídící věž v Puerto Montt okamžitě spojila hlášení s Dnem nevinných. Řekl jsem jim, že potvrdím, co jsme viděli, po půlnoci,“ dodal France v rozhovoru pro VEA.
Červené měsíce
O chvíli později se posádka letu LAN 892 opět ocitla v doprovodu, tentokrát však několika světel neznámého původu. Níže přepisuji část komunikace mezi Boeingem 727 a letištěm Pudahuel (dnes letiště Arturo Merino Benítez) v Santiagu, zaznamenanou na magnetofonovou pásku řídící věží letiště Carriel Sur v Concepción, která také zachytila rozhovor.
LAN 892: „Santiago, LAN Afirmativo, nyní jsou dvě ve výšce přibližně 300 (10 tisíc metrů), nyní jsou dvě. Jsou jako červené měsíce, které občas zhasínají, a zdá se, že se objevuje třetí nebo druhá, která má dvojité světlo, přepínám.“
LAN 892: „LAN 892, Santiago Centro, pro vaši informaci, nyní jsou to 3 světla ve výšce 10 tisíc metrů. Nyní jsou 4, občas je vidět čtvrté, zdá se, že jsou to letadla, a jsou nad pohořím. V tuto chvíli letí, dá se říci, nad pohořím, ve výšce San Martín de los Andes a světla se neustále mění.“
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „Santiago 892, potvrďte prosím polohu.“
LAN 892: „V tuto chvíli jsme u Temuco, úroveň 310, a vidíme létající objekty nad kurzem, které se právě rozestavily na stejné úrovni jako my, vpravo, nad pohořím a na argentinské straně.“
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „Santiago 892, rozumím. Můžete mi sdělit vaši rychlost?“
LAN 892: „Stejná jako naše - rychlost 840 a neustále mění rychlost. Nyní vidíme tři, které neustále mění intenzitu světla.“
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „Rozumím.“
LAN 892: „Nyní se červená světla spojují s mimořádnou rychlostí a poté se rozdělují a udržují nepravidelnou vzdálenost. Pro vaši informaci... Nyní je jich pět! Tři letí vpřed a dva zůstávají ve stejné rychlosti jako letadlo.“
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „LAN 892, Santiago, potvrzujete, že se k vašemu letadlu přiblížily neidentifikované objekty? ... Pokračujte...“
LAN 892: „Nevím, udržují vzdálenost přibližně 15 až 30 kilometrů. V tuto chvíli jsou všechny čtyři v správné formaci. Jsou čtyři... všechny se spojily... Nyní je jich celkem osm!... Je to jedna řada, která letí stejnou rychlostí a ve stejném směru jako letadlo...“.
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „Rozumím, LAN 892. Budu vděčný za informace v případě přiblížení“.
LAN 892: „OK.“
LAN 892: „Máme další čtyři blíže, které letí ve formaci po dvou, více než 30 až 45 kilometrů za námi letí formace dvou letadel a občas se objevují další, je to opravdový řetěz světel.“
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „LAN 892, potvrďte mi polohu Victoria.“
LAN 892: „Nad Victorií, na 0,5, udržujeme kurz 310.“
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „Sleduji váš odhad, Chillán, a čekám na další informace, dejte mi vědět.“
LAN 892: „Nyní se spojují dvě světla, splývají v jedno a formace pokračuje, jak bylo uvedeno dříve.“
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „892 Rozumím, děkuji. Pokud chcete, dejte mi jiný kanál, abychom nerušili provoz."
LAN 892: „To není nutné.“
LAN 892: „Pro vaši informaci, během přibližně 10 minut se přesunuly z jedné strany letadla na druhou a pokračují ve formaci vedle nás.“
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „Rozumím, v každém případě máme vaše informace.“
ŘÍDÍCÍ VĚŽ: „LAN 892 Santiago 892, potvrďte, zda stále vidíte světla (ve výšce Chillánu).“
LAN 892: „Potvrzuji a zdá se, že trochu zpomalili a teď jsou za námi, ne před námi, je jich pět. Tři spolu, jeden trochu stranou a pak dva spolu dál vzadu, další přilétali, ale ztratili se, teď jsou velmi slabí, ale těch pět zbývajících je jasně vidět.“

1. Posádka si poprvé všimla přítomnosti UFO při přeletu nad souostrovím Guaitecas.
2. Světla se spojila do jednoho celku a vzdálila se směrem k
argentinskému území ve výšce zasněžených vrcholků Chillán.
3. Tisk informuje o pozorování UFO v argentinském městě Tandil, které se
údajně časově shodovalo s zastavením motorů automobilů projíždějících v okolí.
Na kompletní mapě Chile označuje „A“ začátek letu v Punta Arenas,
„B“ cíl v Santiagu de Chile a červený ovál úsek, ve kterém byl let doprovázen UFO.

Villarrica, která byla v erupci. Boeing 727 letěl spolu se svými podivnými
doprovodnými letadly něco málo přes tisíc kilometrů a to po dobu jedné hodiny a 19 minut
Tím končí přepis rozhovoru mezi řídící věží letiště Pudahuel v Santiagu a letem LAN 892, který zveřejnila média, která o této neobvyklé události informovala. Podle různých publikací byl Boeing 727 doprovázen celkem 8, 10 nebo 11 světly neznámého původu. V pozdějších prohlášeních pro deník Ricardo France sdělil další podrobnosti o podivném chování svých záhadných doprovodných objektů.
„... Když jsme letěli nad Osornem, objevilo se jedenáct světelných objektů. Šest z nich letělo v formaci směrem k pohoří a zmizelo. Dalších pět se přiblížilo k Boeingu a začalo opravdové divadlo. Čtyři letěly vpředu v formaci, jeden menší zůstal vzadu. Ten, který zůstal vzadu, začal velmi rychle blikat. Na tento signál se zbývající čtyři objekty vypnuly. Poté se všechny najednou rozsvítily. Manévr několikrát zopakovaly,“ uvedl France.
„… Objekty letěly rychleji než letadlo a pak se stejně rychle vracely zpět. Rozdělovaly se. Skákaly a spojovaly se do dvou skupin. Nakonec se všech pět spojilo do jedné skupiny, která vypadala jako jeden celek, a odletěly směrem k pohoří,“ popsal kapitán France deníku Puro Chile. Podle tohoto deníku „fantastický příběh potvrdila řídící věž v Concepción, odkud pozorovali dalekohledy, jak jedenáct neidentifikovaných létajících objektů letí vedle Boeingu společnosti LAN“.
Pozorování začalo kolem 23:00 hodin 28. prosince a skončilo v 0:19 hodin 29. prosince. Letadlo přistálo v Pudahuelu v 1:15. Posádka letu LAN 892 byla tedy doprovázena světly neznámého původu přibližně 1 hodinu a 19 minut. O několik dní později se Ricardo France vyjádřil médiím, která se o tento příběh zajímala a chtěla ho zveřejnit. „Věřím v UFO jako v to, čím jsou - neidentifikované létající objekty. Ale pokud mi mluvíte o „létajících talířích“, mám velké pochybnosti. Nemohu vám říct, že ne. Jsem přesvědčen, že na jiných planetách existuje život. Viděli jsme to v noci 28. prosince? Nevím... Mohly to být elektrické vlny z jiného místa. Letadla? Nejsem si jistý...“, uvedl v rozhovoru pro časopis VEA.


Níže reportáž o incidentu v deníku Las Últimas Noticias.

Dosud nezveřejněné podrobnosti
Ricardo France létal jako profesionální pilot až do roku 1983. Poté se úspěšně věnoval podnikání. Nejmenovaný chilský badatel UFO se s ním chtěl setkat a popovídat si o tomto příběhu. Podařilo se mu ho najít, když pilotovi bylo téměř 85 let, byl tak laskavý, že se podělil se o některé své dojmy a vzpomínky na ten případ, kdy na konci roku 1971 letěl v doprovodu UFO.
„Měli jsme zapnutý radar. Viděli jsme kanál Moraleda a před námi Puerto Montt. Když jsme se podívali dolů, na ostrově Chiloé, byla malá vesnička, částečně zakrytá mraky a malá světýlka. Zeptali jsme se tedy řídícího letového provozu v Puerto Montt: ‚Je tam nějaký letecký provoz, možná mezi Quellónem a Castrem?‘ ‚Negativní, není tam ani jeden let.‘ Tak jsem se podíval a řekl: ‚No, tak to bude UFO, kámo.‘ Je to nahrané,“ prozradil France v rozhovoru.
„Pak se světlo ocitlo přímo před námi. Bylo to jako úplněk. Pamatuji si, že jsem si na hodinkách změřil čas a každé tři sekundy to udělalo něco jako pulz. Vůbec jsem se nebál a začal jsem autopilota směřovat k UFO. Řekl jsem: ‚Poletíme tam a uvidíme, co se stane.‘ A letový inženýr Víctor Rubio mi řekl: ‚Pane Ricardo, nejezděte tam. Radar se vypnul.‘ Zatímco bylo světlo tak blízko, radar se vypnul,“ vysvětlil mi osmdesátiletý bývalý pilot.
Tento incident nebyl zmíněn v tiskových zprávách z konce roku 1971 a začátku roku 1972, kde se pouze uvedlo, že radar nic nezaznamenal, ačkoli France o něm hovořil během rozhovoru pro regionální deník El Heraldo Austral v únoru 2018.

regionální deník El Heraldo Austral v únoru 2018
„Krátce nato se radar znovu zapnul a v dálce jsme uviděli oheň. Byl to sopka Villarrica která vybuchla. V noci byla vidět červená. Trochu jsme naklonili letadlo, protože v tu dobu, o půlnoci, nebyl žádný provoz, a v tu chvíli mi druhý pilot Eduardo Ortiz řekl: ‚Podívejte, podívejte, podívejte se!‘ Vedle nás bylo sedm světel. Pět takových světel se spojilo a zmizelo. Tři další světla se nakonec se na zasněžených vrcholcích Chillánu spojila v jedno světlo a zmizela směrem k argentinské straně,“ uvedl France. „O dva dny později vyšlo v El Mercurio: ‚Kulatá světla proletěla nad silnicí – číslo si nepamatuji – v Tandilu a ochromila všechny motory vozidel‘,“ komentoval.
Tisk skutečně uvádí, že o čtyři dny později „létající talíř“, který vydával červená, zelená a žlutá světla, přeletěl město Tandil, 310 kilometrů jižně od Buenos Aires v Argentině. Na chvíli se zastavil nad městským parkem Parque Independencia, kde začal kroužit, a v tu chvíli „z nevysvětlitelného důvodu přestaly fungovat motory 500 automobilů, které projížděly touto oblastí". Dalším detailem, který France uvádí, je, že první světlo, které viděli – podle něj ve výšce Chiloé – bylo pod nimi a vystoupalo do výšky 11 000 metrů, aby se v extrémně krátkém čase dostalo před Boeing 727, což mu stačilo k tomu, aby řekl „To musí být UFO“, zatímco hovořil s řídící věží v Puerto Montt.
Ačkoli se ve svých původních prohlášeních pro média jevil umírněný a dokonce poněkud skeptický, dnes má jasný názor, a když jsem se ho zeptal, zda se mohlo jednat o letadla, odpověděl důrazně: „Ne, nemohla to být letadla. Nemůže to být nic ze Země. Je to energie řízená inteligencí, kterou nechápeme,“ tvrdil. „Domnívám se, že se jedná o plazmu. V té době jsme toto slovo neznali. Existuje řada teorií, které se zcela shodují s mým názorem, že energie těchto světel, těchto jevů, využívá energii Země a je vidět tam, kde dochází k magnetickým anomáliím, pohybu tektonických desek nebo sopečným erupcím,“ uzavřel Don Ricardo France.
Názor druhého pilota
Pak byl o daném pozorování učiněn rozhovor s Franceovým kopilotem Eduardem Ortizem Corvalánem. Ortiz byl velmi opatrný a nechtěl se o své zkušenosti podělit, protože se obával, že by mu to mohlo uškodit v profesním životě, protože v červnu 2019, kdy byl rozhovor relizován, pracoval jako letecký instruktor v jednom městě na jihu Chile. Navzdory své neochotě hovořit o pozorování formálně a otevřeně však potvrdil výpovědi Ricarda France a poskytl další informace. „Viděl jsem světla. Pravdou je, že to nebyly žádné létající talíře, nic takového. Světla. Velmi podivná světla, která se podle mě dokonce inteligentně pohybovala,“ vysvětlil Ortiz.
Zeptali se ho, zda světla, která viděl v roce 1971, mohla být letadla nebo konvenční letouny. Jeho názor je stejný jako názor Ricarda France a vyjádřil ho také důrazně. „Ne, to nebylo letadlo. V žádném případě. Protože letadla znám. Ani vrtulník, ani letadlo, ani meteor, ani planety. Nic z toho, co se obvykle říká, že to je. Planety se nepohybují tak rychle a aerolity nedělají obraty. Je to souvislá čára,“ řekl Ortiz.
„Ale o co jde? Nemám tušení,“ uzavřel druhý pilot letu LAN 892.
-pokračování-