MOUNT SHASTA: TVŮRCE LEGEND

Chvátal Jaroslav

Chvátal Jaroslav

autor

27.03.2024 Různé

Mount Shasta, majestátně se tyčící do výšky 4322 metrů nad mořem a dominující okolním lesům a planinám, je dvouvrcholová hora a druhá nejvyšší sopka v USA.Za jasného počasí je viditelná ze vzdálenosti více než sto kilometrů. Shasta je součástí Kaskádového pohoří v okrese Siskiyou v severní Kalifornii a odedávna byla posvátným místem pro indiánské obyvatelstvo v této oblasti. Ve 20. a 21. století se Shasta stala také domovem vzkvétajícího turistického průmyslu New Age a množí se zprávy o jakýchsi uprchlících z dávné Lemurie, UFO a Yettiho. Co se však za těmito zprávami skrývá? Má hora sama o sobě určité energie, které přitahují nebo vytvářejí podivné jevy? Nebo se jedná o městské legendy a moderní folklór?

Hora Shasta byla pravděpodobně pojmenována podle místního indiánského kmene Shasta a možná právě díky svému významnému postavení v krajině získala důležité místo v legendách a náboženských praktikách řady indiánských kmenů. Samotní indiáni kmene Shasta v současnosti obývají oblast severozápadně od hory, ale jejich území kdysi zahrnovalo i části jižního okresu Jackson County v Oregonu a okresu Siskiyou. Věřili, že Chareya - Starý muž nahoře, stvořil horu Shasta, když byla země nová a rovná. Chareya vyvrtal na obloze velkou díru, kterou tlačil dolů masy sněhu a ledu, až vznikla obrovská hora, která se zvedala až k oblakům. Poté sestoupil z mraků dírou, kterou vytvořil, na vrchol Šasta. Slunce prosvítalo dírou a rozpouštělo led a sníh, takže Chareja mohl zasadit první stromy. Foukáním na listy, které spadly ze stromů, vytvořil ptáky a z malých větviček ulomených z jeho velké hole vytvořil ryby, které umístil do horských potoků. Ze zbytku své hole stvořil další zvířata včetně bobra, vydry a medvěda grizzlyho. Medvěd grizzly, kterého Chareya stvořil, uměl chodit po zadních nohách a mluvit a byl tak divoký, že ho nechal žít na úpatí hory.

Hora Shasta je pro lid Wintu, který dnes obývá části okresů Trinity, Tehama, Shasta a Siskiyou, známá jako "Bohem Puyuik" (Velká stěna) nebo "Waydal Buli" (Severní hora). Wintuové mají řadu legend, v nichž Shasta hraje významnou roli, včetně legendy "Krtek a hora Shasta", kde se Krtek snaží udělat z hory Shasta nejvyšší ze všech hor, ale při pokusu si vykloubí zápěstí, což je důvod, proč má "Krtek" dodnes zlomené zápěstí. V příběhu Wintu nazvaném "Norwanchakas a jeho bratr Keriha cestují vzhůru" Norwanchakas vykouří netvora Supcheta z jeho tunelu v hoře Shasta pomocí štítu z tvrzené losí kůže, aby rozdmýchal plameny, a pak ho zabije, když se vynoří z díry. Později v příběhu se bratři setkají s indiánem na řece McCloud jižně od Shasty, který jim vypráví o rase zlých lidí ("Beditů") žijících na východní straně sopky.

Oba muži se rozhodnou navštívit chýši těchto zlých lidí, zapálit ji a Bedity upálit. Bratři pak čekají, až duše zlých lidí uniknou z kouřového otvoru lóže, a udeří na ně, aby nemohly uniknout a napravit se někde jinde. Jedna beditská duše skutečně unikne, ale bratři ji pronásledují až na vrchol hory, kde ji uvězní ve skalní puklině. Ještě dnes můžete slyšet beditův křik, jak se snaží uniknout ze svého skalního vězení. Na východní straně Shasty je zčernalá oblast označující místo, kde byla vypálena chýše Beditů. Tyto legendy, v některých ohledech podobné domorodým příběhům soustředěným kolem Ayersovy skály, ukazují, že pro původní obyvatele Ameriky v okolí Shasty byla a stále je hora místem moci a posvátným místem v mnoha různých ohledech. To platí zejména pro Winnememy ("lidi od střední řeky"), malou skupinu patřící ke kmeni Wintu, kteří mají na Shastě důležitá posvátná místa.

Až do své smrti v roce 2003, kdy jí bylo 95 let, vedla tuto skupinu impozantní šamanka Florence Curl Jonesová. Tato pozoruhodná žena se narodila v rodině léčitelů na březích řeky McCloud. Když bylo Florence deset let, vyslal ji její kmen na týdenní, osmdesátikilometrovou cestu plnou dospívání, aby sama prošla oblastí Mount Shasta a našla svou sílu duchovní léčitelky. Na šamanský výcvik byla Florence odvedena na posvátné místo zvané Panther Meadow, klidnou, divokými květy porostlou oblast na jižní straně Shasty těsně pod sněhovou hranicí. Její proslulost jako tradiční léčitelky neboli "vrchní lékařky" kmene a také jako někoho, kdo zachovává tradiční způsoby Wintu, se rozšířila daleko za hranice jejího vlastního kmene.

Jonesová také neúnavně bojovala za ochranu posvátné indiánské půdy před zástavbou a snažila se dosáhnout toho, aby se skupina Winnemem vrátila na seznam oficiálně uznaných kmenů Úřadu pro indiánské záležitosti. Po celý život vedla Florence Jonesová obřady na posvátných místech Winnemem Wintu v Shastě a jejím okolí a každoročně vedla Kruh v Coonrodu - čtyřdenní léčebný obřad Wintu, který kmen pořádal každé léto po celá staletí. Obřad, který se koná u posvátného pramene v Panther Meadow, byl uveden v dokumentárním filmu Christophera "Tobyho" McLeoda z PBS - "In Light of Reverence" (Ve světle úcty), který pojednává o snahách Lakotů, Hopiů a Wintu o zachování a uctívání jejich posvátných míst a který byl poprvé uveden na celostátní úrovni v USA v roce 2001.

Shasta také inspirovala značné množství legend a folklóru neindiánského typu. V 80. letech 19. století napsal Frederick Spencer Oliver, dospívající obyvatel města Yreka severně od hory, fantasy román s názvem "A Dweller on Two Planets" (poprvé vyšel v roce 1905). Z této knihy, o níž Spencer Oliver tvrdil, že mu ji nadiktoval "duch" jménem "Phylos Thibetan", pochází většina esoterických a new age pověstí, které obklopují horu Shasta. Hnutí "JÁ JSEM", organizace založená ve 30. letech 20. století, která věří, že dostává pokyny pro lidstvo od Nanebevzetých mistrů, převzala z Oliverovy knihy myšlenku mystického bratrstva na Shasta. Zakladatel sekty, americký důlní inženýr Guy Warren Ballard, napsal (pod pseudonymem Godfré Ray King) ve své knize "Odhalená tajemství" z roku 1934, že se při túře na svazích Shasty v roce 1930 setkal s Nanebevzetým Mistrem Saint Germainem, který ho požádal, aby se stal poslem Nanebevzetých Mistrů Velkého bílého bratrstva, kteří žijí na Shastě.

Základ populární legendy o tajném lemurijském městě uvnitř hory Shasta pochází rovněž z knihy "Obyvatel dvou planet". V knize Spencera Olivera se Lemuriáni vydávají do Shasty poté, co se jejich kontinent potopí pod Tichý oceán, a v síti drahokamy posetých tunelů si uvnitř hory vytvoří svůj domov. Další spisy udržovaly spojení Lemurie a Shasta, jedním z nich byl dvoustránkový článek v časopise "Selvius" s názvem "Descendants of Lemuria: A Description of an Ancient Cult in California", publikovaný v roce 1925. V roce 1931 vyšla kniha Wishara Spenleho - "Cerveho Lemuria: The Lost Continent of the Pacific" (Lemurie: Ztracený kontinent v Tichomoří). Jedenáctá kapitola této knihy, "Present-Day Mystic Lemurians in California" (Současní mystičtí Lemuřané v Kalifornii), čerpala ve velké míře ze Selviova článku z roku 1925 a přinesla novou slávu legendě o "Lemuriánech žijících v jeskyních pod horou Shasta".

Kniha také přidala do příběhu nový folklorní prvek, když se zmiňovala o "vysokých, půvabných a mrštných" Lemuřanech, kteří navštívili jedno z menších měst v oblasti Shasta, aby "vyměnili nugety a zlatý prach za některé moderní komodity". Autorem tohoto díla byl ve skutečnosti Harvey Spencer Lewis (jehož "Wishar Spenle Cerve" je anagram), okultista, mystik a zakladatel Rozenkruciánského řádu, známého také jako "Ancient Mystical Order Rosæ Crucis" (AMORC). Od doby, kdy se Lemuřani a Nanebevzatí mistři poprvé objevili na hoře Shasta, legendy a folklór poněkud pokročily, i když příběhy jsou v podstatě stále stejné. Síť tunelů pod Shastou, která kdysi patřila Lemuřanům, nyní patří mimozemšťanům a vede k tamní základně UFO a možná je dokonce součástí celosvětové sítě tunelů.

Občas se však objevují skutečné zprávy o nevysvětlitelných světelných jevech na území Shasty nebo v její blízkosti. Jak uvádí anglický badatel a spisovatel Paul Devereux ve své knize "Earth Lights Revelation" - ...Kaskádové pohoří, jehož je Shasta součástí, se nachází na okraji tektonické desky (kde dochází k většině zemětřesení a výbuchů sopek), což názorně ilustruje katastrofální erupce Mount St. Helens v roce 1980. Před touto erupcí se v oblasti objevily zprávy o světelných projevech, včetně "strašidelných modrých blesků". V roce 1947 spatřil Kenneth Arnold nad jinou částí Kaskád, nad horou Mount Rainier, vzdálenou pouhých 90 kilometrů od Mount St Helens, blikající objekty, které se později staly archetypem "létajících talířů".

Tento jev, dnes známý jako "světla zemětřesení", byl mnohokrát hlášen jako doprovodný jev seismické aktivity, například před zemětřesením v čínském Tchang-šanu v roce 1976 a před a po zemětřesení v Saguenay v Quebecu v letech 1988-1989, kdy bylo zaznamenáno asi 46 dobře zdokumentovaných zpráv o kulovitých světelných formách, ohnivých jazycích a seismických bleskách. Možná by takové anomální světelné formy mohly vysvětlit některá nevysvětlitelná světla hlášená v Shastě a možná, že několik legend spojených s touto horou mohlo být inspirováno takovými projevy. Další legendou spojenou s horou Shasta je legenda o Yettim nebo Sasquatchovi. Někteří badatelé se domnívají, že indiánská mytologie obsahuje zmínky podporující existenci sněžného muže, ale v kánonu indiánské mytologie se opicím podobní hominidé nevyskytují. Stejně jako v legendách a folklóru většiny kultur se však vyskytují obři podobní člověku, i když tato stvoření nelze přímo spojovat s pozorováním Yettiho v moderní době. Nicméně k pozorování tvora podobného Yettimu na hoře Shasta dochází.

Jedna zpráva o sněžném muži z 19. století se poprvé objevila v časopise National American Indian Magazine, na podzim roku 1968 pod názvem "Setkání s Matah Kagmi" a byla přetištěna v časopise INFO Journal, svazek 2, č. 2, na jaře 1970. Článek zřejmě napsal vnuk svědka. K prvnímu setkání se sněžným mužem (v článku je popsána řada setkání) mělo dojít mezi dědečkem pisatele (indiánem kmene Modoc) a sněžným mužem severně od Shasty, poblíž jezera Tule Lake v létě roku 1897. Při jiných příležitostech Saquatch, v článku pojmenovaný "Matah Kagmi", nechával dědečkovi čerstvé jelení kůže, dřevo na topivo, divoké bobule a ovoce. Při dalším setkání o několik let později byl muž z kmene Modoců uštknut chřestýšem na ostrově Shasta a omdlel.

Když se probral, viděl, že kolem něj stojí tři osmidesetimetroví tvorové, z nichž jeden mu udělal malou řeznou ránu, odstranil z ní jed a uštknutí přikryl chladným mechem. Jeden z "Matah Kagmi" pak muže snesl dolů po úbočí hory, položil ho pod strom a odešel. Těžko říci, co si o těchto příbězích myslet, pokud jsou pravé, kromě toho, že název používaný pro označení tohoto tvora - "Matah Kagmi", je nápadně podobný tibetskému termínu "metoh-kangmi" ("Metoh" znamená "člověk-medvěd" a "Kang-mi" se překládá jako "sněhulák"), který se používá pro označení "Ohavného sněhuláka" nebo Yetiho. Pokud tato podobnost názvů není mystifikace, pak je zde třeba vyřešit značnou záhadu. Existuje řada zpráv z 20. století, které hovoří o tom, že se na hoře vyskytuje tvor typu Yettiho/Sněžného muže, ačkoli podrobnosti jsou často velmi kusé.

V létě roku 1962 žena jménem Bonnie Feldmanová užasle zírala z verandy svého přívěsu na východní straně hory Shasta, zatímco samice Yettiho rodila vedle paty vyvrácené borovice. Nedatovaná zpráva popisuje incident v nadmořské výšce kolem 3000 metrů, kdy dva muži popíjející pivo viděli, jak se Yetti vynořil z lesa a podal jim krystal, načež zmizel zpět v lese. V roce 1980 lovci na hoře zachytili sněžného muže v zaměřovači svých pušek, když si razil cestu přes pole a vstoupil do lesa. Odhadovali, že tvor byl asi 3 metry vysoký a vážil kolem 800 kg. V roce 1986 popsal tým přírodovědců ve zprávě sněžného muže, který za úsvitu procházel po poli s lesními plody. Ačkoli jsou tyto zprávy jistě zajímavé, popisy a podrobnosti událostí jsou nejasné a pravděpodobně se jedná o mystifikace nebo chybné identifikace. To neznamená, že všechny případy jsou vysvětlitelné, ale takové anekdotické důkazy, jaké máme k dispozici, podporují spíše folklorní vysvětlení než skutečnost, že Shastu obývají opicím podobní tvorové.

V srpnu 1987 byla pověst Shasty jako světově proslulého centra duchovní síly zpečetěna, když na svahy hory zavítala "Harmonická konvergence", duchovní akce New Age, která se konala na různých posvátných a "mystických" místech po celém světě. Akce, které se zúčastnilo 3 000 až 5 000 lidí, měla předznamenat novou fázi univerzálního míru a harmonie ve světě. Inspirovala také vznik nového folklorního díla, když během akce jistá paní Boettcherová z města Mount Shasta tvrdila, že na televizní obrazovce viděla hořícího bílého anděla. Tato historka se rychle rozšířila a brzy stály u dveří hordy lidí, kteří chtěli spatřit "svatou televizi" paní Boettcherové. Někteří, kteří viděli na obrazovce bílé světlo, skutečně spatřili anděla, jiní Ježíše a další "světelnou bytost". Když však technici z firmy Shiloh Electronics ve městě televizor prozkoumali, zjistili, že problémem je vadný kondenzátor v nízkonapěťovém zdroji. Technici dokonce ve svém obchodě postavili televizor, který na obrazovce zobrazoval identického "anděla", a nabídli, že každému nainstalují anděla na televizor za 99,99 dolaru za kus. Překvapivě se nenašel žádný zájemce. ■