JAK ODSTRANIT LED Z AUTA? JE TO SNADNÉ, MÁME BEZPEČNÝ TIP!

kolotoče Vedoucí

kolotoče Vedoucí

autor

03.12.2014 Zajímavosti

Normálně se na AE News věnujeme především politice, ovšem myslím si, že v těchto dnech je aktuální problémem v Česku především počasí a námraza na autech, a tak si dovolím tady vsunout malý návod a doufám, že se mnohým z vás bude hodit. Návod se týká klasického problému, jak odstranit led ze skel aut, v horším případě, jak se vůbec do auta dostat, když je auto zalité do souvislé krusty ledu a nejdou otevřít ani dveře, viz. výmluvné ilustrační foto nahoře.

Proti silné a kluzké námraze jsou škrabky často neúčinné, navíc opravdu hrozí, že si poškodíte auto. Obecně se uvádí mylná představa, že plastová škrabka je šetrná vůči sklu. Ano, ale to platí jen v naprosto čistých a laboratorních podmínkách. Jak je to možné? V praxi je tomu totiž jinak, na skle jsou totiž přítomné prachové částice. Jedná se o uhlíkaté prvky, ve městech potom o těžké kovy, abrazivní materiály poletující ovzduším od kol projíždějících aut atd. Když přijde námraza, tyhle prvky zůstanou na skle a zamrznou.

Když přijdete se škrabkou a začnete škrábat, tak kromě ledu na sebe škrabka nabírá i abrazivní částice ze skla, které na něm byly ještě předtím, než začalo mrznout. Škrabka potom sklo doslova brousí. Výsledek poznáte většinou až na jaře, že na skle se nachází vlásečnicové škrábance, znáte je asi všichni. Jsou jich doslova stovky a jsou vidět zejména při jízdě ráno proti slunci. Tyto mikroškrábance pocházejí ze zimy, když jste se zuřivě vrhli na zamrzlé auto se škrabkou.


Na silně zamrzlé auto do ledové krusty vám škrabka opravdu nepomůže

Jak tomuto předejít? Mám zaručený a léty osvědčený tip, resp. tři verze tohoto tipu, můžete si vybrat. Všechny tipy jsou šetrné a bezpečné vůči autu a můžete je bez obav doporučit i svým známým. První metoda, moje nejoblíbenější, zahrnuje fyzikální poznatek o molekulární pevnosti ledu. Led na povrchu materiálu vytváří napnutý útvar, pod nímž se nachází velmi tenká vrstvička vody, která není zmrzlá. Je to způsobené tlakem ledu na cizí povrch, v daném místě voda nemůže zmrznout kvůli tlaku, ale to není teď důležité o tomto hovořit podrobně. Zásadní je poznatek, že je třeba narušit molekulární strukturu ledu, aby popraskal a bylo možné led ze skla pohodlně odloupnout, ne seškrábat.

Agent s teplou vodou… díky za ní!

K tomu nám postačí kapalina o mírně vyšší teplotě, než má samotný led. Postačí nám teplá voda. Pozor, říkám teplá voda, ne horká, a už vůbec ne vařící. Horka a vařící voda se vám po nalití na zamrzlé sklo z velké části odpaří (bez efektu na led!) a pokud je vrstvička ledu slabá, dostane se prasklinami pukajícího ledu horká voda na samotné autosklo, které může prasknout vlivem rázové teplotní roztažnosti (tepelný šok). Horká voda je přitom naprosto zbytečná, aby led povolil, stačí totiž mírně teplá voda.

Nakolik teplá voda? Nemusíte si brát teploměr, stačí pravidlo namočeného zápěstí. Natočíte do plastové lahve (PET) teplou vodu o takové teplotě, že když si ji nalijete na vnitřní stranu zápěstí, tak ucítíte snesitelné a příjemné teplo. V praxi jde o teplotu vody rozsahu od 25 do 35 stupňů Celsia, je to individuální, podle tvrdosti a tloušťky kůže. Takto naplněnou lahev přinesete k autu a začnete vodu rozlévat po celé šířce skla po celém horním okraji. Uvidíte základní chemickou reakci, okamžitě začne led praskat a pomocí ploché strany škrabky jednoduše kusy ledu z povrchu skla doslova oloupete. Zasunete pod prasklou část ledové kry plochou škrabku a mírně led nadzvednete. Led se ze skla odloupne, pod ním uvidíte mokrou loužičku, to je právě ta vrstvička nezmrzlé vody. Pokud ledová kra klade odpor při nadzvednutí, tzv. „lepí“, nalijte na ní ještě trochu vody a znovu nadzvedněte.


Škrábání předního skla se projeví až na jaře, a to přítomností podivných jemných škrábanců na skle…

Přední sklo lze bezpečně oloupat od ledu za 3 minuty. Během této operace vám netancuje škrabka po skle, nevznikají mikroškrábance od abrazivních prachových částic. Neriskujete popraskání skla, protože k tomu, aby autosklo prasklo, by musel vzniknout teplotní šok v celém skle, a to byste museli naráz chrstnout na přední sklo celý kýbl vařící vody, tohle snad nikoho z vás ale ještě nenapadlo, doufám. Tento návod považujte za jakýsi základ. Zmíním se ale ještě o jeho vylepšených variantách.

Vylepšené varianty tekutého rozmrazování aut

Ta první spočívá v tom, že do lahve s teplou vodou přidáte kuchyňskou sůl. Ta funguje jako chemický katalyzátor molekulárního rozpadu ledu. Do jedné PET lahve o objemu 1,5L stačí jedna polévková lžíce soli a potom je třeba lahev pořádně protřepat. Dnešní automobily mají nátěry a nástřiky proti silničním solím a posypům, včetně autolaku, takže nemusíte mít strach, že by kuchyňská sůl vám rozežrala odtokový kanálek dešťové vody pod předním sklem, který vede karosérií pod auto. Toto vylepšení se solí není potřeba při teplotách okolo pár stupňů pod nulou. Pokud však mrzne až praští, mínus 10 a větší mráz, tak opravdu sůl doporučuji přidat.

Druhé vylepšení spočívá v přimíchání nemrznoucí směsi do ostřikovačů (namísto soli) do lahve s teplou vodou. Směs obsahuje ethanol, tedy alkohol, který chemicky narušuje led podobně agresivně jako sůl. Pokud máte starší auto, které nemá antikorozní ochranu a nátěry proti solím, tak použijte právě tuto příměs. Poměr namíchání teplé vody a směsi do ostřikovačů je zhruba 5:1 ve prospěch teplé vody anebo i větší poměr ve prospěch nemrznoucí směsi, můžete experimentovat, nic nezkazíte. Osobně však mám ověřeno, že tato verze rozmrazování je účinná jen do -10 stupňů, jakmile je zamrzlé auto při větším mrazu, tak jedině solná verze teplého roztoku. V supermarketech prodávané chemické rozmrazovače jsou naprosté džouky, parodie, které se mi prakticky neosvědčily, protože nefungovaly.

A pro naprosto krizovou situaci, když nemáte přístup k teplé vodě, doporučuji třetí verzi, samotnou nemrznoucí směs, co normálně lijete do nádržky ostřikovačů. Vozte si v kufru jeden galon této směsi s sebou, pro jistotu. Nalijete směs na sklo přesně podle výše uvedeného návodu a necháte ethanol působit. Pozor, tento proces trvá mnohem déle, protože k narušení molekulární struktury ledu je použita pouze chemie, bez teplé vody jako katalyzátoru. Proces nalévání je třeba několikrát zopakovat, než ledová krusta popraská. Na celou operaci si vyčleňte proto 20 minut.

Doufám, že tento návod vám pomůže s rozmrazováním vašeho auta při současném počasí, aniž byste si museli ničit autoskla na svých vozech nešetrným škrabáním.

Diskuze není aktivní, nelze do ní vkládat příspěvky.