Grál a tajemství impulsu "Alfa - Omega" (1)
Co je to Grál? Pro mnohé je Grál nebo též „Svatý grál“ symbolem „dokonalosti“ či „prvotřídního stavu“, a to primárně ve spirituálním a mystickém smyslu. Symbolem Grálu je častokrát pohár, kalich či prostě nějaká nádoba, z níž se pije. Jeho význam je prostý a jasný: pohár symbolizuje potravu či stravu jedince, a sice tu duchovní. Když se posuneme na rovinu ještě vyšší, pak Grál ve skutečnosti symbolizuje „osvícení“, vnitřní duchovní poučení a inspiraci. Taková zkušenost doopravdy existuje – je to zkušenost, která v průběhu historie stála za náboženským nutkáním lidstva.
Ve všech příbězích, kde se Grál objevuje, je to právě tato zkušenost, na kterou se nepřímo odkazuje, a společně s ní i na fyzické a niterné-psychické děje s ní spojené. Moment pochopení je pro člověka „tou nejvyšší úrovní“, na níž může – pokud jde o vědomosti a moudrost s tímto symbolem Grálu spojovanými – dosáhnout. I tady bývá Grál tradičně spojován s pohárem, kalichem nebo nádobou obsahující „Vše co jest“. Grál ale pracuje hned na několika iniciačních úrovních a je tu zejména jedna úroveň, na níž bych zde chtěl upozornit a která ještě nikdy nebyla takto „otevřeně“ prezentována.
„Náhlé zjevení se“ Grálu v příbězích, které o něm existují, je ve skutečnosti spojeno s upoutáním pozornosti na cyklické jevy – a to z dobrého důvodu, neboť znalost cyklů a jejich fází je klíčová pro pochopení propojení realitu zakládajících dynamických procesů s lidským vědomím, a co je důležitější, pro dosažení osvícení a gnose duchovního zdroje, s nímž jsme všichni propojeni.
Hloubková analýza těchto příběhů nám odhalí, že nám staré národy mnoha způsoby předávaly právě vědomosti o cyklech, a zejména pak o jednom bodě v rámci těchto cyklů – o tom, jenž je v ezoterice znám jako „Alfa a Omega“, „počátek a konec“.
Grál byl ve skutečnosti symbolem tohoto speciálního bodu, jenž se v cyklu nachází, a lidé věřili, že skrze něj přichází na svět pravidelný „puls“ energie (životní síly) vyslaný ze „zdroje-středu tvoření“ (který by většina z nás nazvala „Bohem“). Také se věřilo, že skrze ten samý bod či „portál“ se k nám dostává rozum a vedení našich intuitivních smyslů. V neposlední řadě také panovalo přesvědčení, že je to právě tento bod, skrze nějž se může naše vědomí, naše duše, definitivně povznést zpět ke zdroji.
Kresba Jakuba Böhmeho z jeho díla Theosophische Wercke, Amsterdam, 1682. Všimněte si znovuzrozeného Fénixe (duše) stoupajícího skrze mezeru v kruhu, která reprezentuje Alfu-Omegu a zároveň i místo, kde se Uroboros (had-plaz) zakusuje do vlastního ocasu. Úhly při základně trojúhelníku mají velikost 52 stupňů – jsou tedy shodné s úhly Velké pyramidy v Gíze. Povšimněte si též kříže protínajícího trojúhelník.
Při hledání původu porozumění těmto dávným učením by se mohlo zdát, že kdysi – v nedozírných hlubinách naší historie – jistí lidé chápali, že realita je „re-kreativní“ proces důvěrně spjatý s naším vědomím, a stejně jako je tomu u tepajícího srdce, i zdroj tepu přírody se nachází ve všem: v každé buňce, v každé molekule, atomu i subatomární částici, a je tím, co udržuje samotnou naši existenci. Novou interpretací Grálu je tedy následnost – význam, který byl vždy zcela přehlížen. K indiciím, které máme k dispozici, musíme přistupovat „nepřímo“, abychom přesně zjistili, co se nám řada příběhů snaží naznačit.
Některé z těchto záležitostí byly zmíněny v knize The Serpent Grail, (Hadí Grál - kniha vyšla i v českém jazyce, pozn. red.), kterou jsem napsal v roce 2005 společně s Philipem Gardinerem a v níž se převážně jednalo o Philipovy poznatky o celosvětovém uctívání hada a jeho unikátní teorii, podle níž byla směs hadova jedu a krve původním „elixírem života“. Materiál, kterým se zabývám zde a kterého jsem se poprvé dotkl v naší první knize, je dále rozpracovány v upraveném vydání knihy "The Shining Ones" (vydání této knihy připravuje naše vydavatelství "Matrix Books", pozn. red.) z roku 2006.
Kotel, Grál a Prázdnota
Nejprve je nám řečeno, že Keltský kotel, jenž bývá srovnáván s Grálem, je spojován s léčivou silou, obnovou a plodností.
1) Kotel chrlí hojnost „úžasného jídla a pití“ pro vítěze v bitvě a rovněž „oživuje“ zabité vojáky.
2) I o Grálu se tvrdívá, že vytvářel hojnost jídla a pití
A i Grál je, stejně jako keltský kotel, spojován s plodností, regenerací, nasycením a udržováním, a objevuje se znenadání, jakoby odnikud…
Zjišťujeme, že podle všech záznamů a popisů Kotel, jenž obsahuje vše, koresponduje s filozofickými a mystickými popisy „Transcendentní prázdnoty“ z Východní tradice – je shodný s „ničím“, nekonečnem – zdrojem-středem všeho tvoření. Dnes naši fyzikové spekulují o existenci základního stavu reality, jemuž říkají „éter“, „vakuum“, „kvantový potenciál“, „ne-místo“, „pole nulového bodu“ – to vše je vlastně podle učení mystické minulosti „Prázdnotou“. V psychologii by jí bylo „kolektivní nevědomí“ – opět jakési „centrum-zdroj“, z něhož pochází „všechno“ ve vesmíru a z něhož se vše projevuje – proto ta moc kotle léčit, regenerovat a poskytovat nový život.
Prázdnota je „ničím“ a „vším“ zároveň, a to dokazuje, že jak Kotel tak Grál symbolizují Prázdnotu, z níž se projevuje veškeré tvoření a z něhož vstupuje do bytí. Jak už jsme ale zmínili, máme přistup k informacím, podle nichž je Grál rovněž spojován s cykly – a zejména s bodem tohoto cyklu, který, jak se domníváme, vyznačuje „dveře“, „portál“… „hvězdnou bránu“ do „jiného světa“ (jiných dimenzí) a nakonec až zpátky ke zdroji-středu, na nějž jsme všichni napojeni.
Grál a dva klíčové body cyklu
Rád bych nyní čtenáře požádal, aby se podíval na diagramy, které jsem díky těmto stránkám mohl zveřejnit. Jde o důležitá schémata pro pochopení toho, co se tu snažím říci:
Diagram 1: Přesprahová fáze - (Neutrální bod)
Postupná vlna: Jedna sinusová vlna ukazující tři fáze v jednom cyklu - kladného vrcholu, záporného propadu a přesprahovou (neutrální)
Tři fáze ve všech cyklech: 1) Kladná polovina, 2) Záporná polovina, 3) Neutrální (dva neutrální body)
Přesprahové body jsou fakticky „stejné body“ dosažené v pravidelných intervalech v cyklu - tj. body, kdy vlna překračuje neutrální či nulovou osu (Null line). Nicméně vzhledem k rozdílným fázím cyklu jsme schopni odlišovat jeden bod od druhého:
A - Alfa-Omega: konec předchozího cyklu, začátek nového cyklu
B - bod na půl cesty
C - Alfa-Omega: konec cyklu, začátek dalšího cyklu
Na diagranu 1 je vidtět postupná vlna a cyklus.
Postupná vlna je fakticky nepřetržitým informačně-energetickým cyklem lineárně prodlouženým v čase
Diagram 2
názvy v diagramu:
Autumn Equinox - podzimní rovnodennost
Spring Equinox - jarní rovnodennost
Summer - léto
Winter - zima
Null Line or Timeline - nulová či časová osa
One cycle - jeden cyklus
Summer Solstice - letní slunovrat
Winter Solstice - zimní slunovrat
Obrázek 2: Roční cyklus
Roční cyklus je založen na obíhání země kolem slunce, což trvá 365 a čtvrt dne. Protože je země nakloněná v úhlu 23,5 stupně, je rok rozdělen do čtyř fází, kterým říkáme roční období - jaro, léto, podzim, zima. Avšak v podstatě můžeme rozdělit rok do dvou fází - léto (kladná) a zima (záporná), a tyto dvě poloviny cyklu jsou rozděleny na další poloviny dny jarní a podzimní rovnodennosti - neutrální uzlové body v cyklu. Dny letního a zimního slunovratu jsou dny, kdy tyto opačné části cyklu - letní a zimní fáze - dosahují svého vrcholu.
Diagram 3
názvy v diagramu:
Sunset Western Horizon - západ slunce, západní horizont
Sunrise Eastern Horizon - východ slunce, východní horizont
Day - den
Night - noc
Path of the Sun - dráha Slunce
Obrázek 3: Cyklus dne a noci
24-hodinový cyklus dne a noci nastává díky otáčení země současně při obíhání slunce. Toto otáčení utváří dny roku, kterých je nyní 365 a čtvrt. Při tom, jak se země otáčí, dopadá světlo ze slunce pouze na tu polovinu, která je k němu obrácená. Z naší polohy na zemi vidíme slunce vycházet na východním horizontu a pak se po obloze během dne pohybuje směrem k západnímu horizontu, aby tam zašlo. Našich 24 hodin se skládá z denního světla (kladné) a tmy (záporné). Krátké okamžiky, kdy se slunce objevuje na východním horizontu a kdy zapadá na západním horizontu a není ani nahoře, ani dole, představují dva neutrální „uzlové body“ cyklu.
Diagram 4
názvy v diagramu:
Full Moon (Mother) - úplněk (matka)
New Moon (Mother) - novoluní (matka)
Waxing (Maiden-Sister) - narůstání měsíce (panna-sestra)
Waning (Old Hag-Wife) - ubývání měsíce (stařena-manželka)
Path of the Moon - dráha Měsíce
Obrázek 4: Měsíční cyklus
Při tom, jak měsíc obíhá kolem země, prochází třemi fázemi - dvě poloviny cyklu, kde měsíc buď narůstá (kladná), nebo ubývá (záporná) a třetí fáze, kde je měsíc v novu nebo úplňku. Toto jsou v cyklu uzlové body, protože novoluní a úplněk označují okamžik, kdy měsíc překračuje nulovou osu do další poloviny cyklu (kladného vrcholu a záporného propadu). Trojnásobná bohyně byla spojována se třemi fázemi měsíce a to de facto proto, že se tyto tři fáze shodují s ženským menstruačním a ovulačním cyklem. 1. Fáze narůstání znamená mladou pannu (sestru „vzkříšeného slunečního boha“). 2. Fáze ubývání znamená stařenu (manželku „vzkříšeného slunečního boha). 3. Novoluní a úplněk (neutrální uzlové body) znamená matku vzkříšeného slunečního boha. Všechny tři jsou jednou ženou. Ve staroegyptských mýtech je jí Isis, sestra a manželka Osirida a také jeho matka, protože jej porodila jako jeho syna a jeho reinkarnované já - Hóra. V příběhu o Ježíšovi jsou to tři Marie.
Diagram 5
názvy v diagramu:
Hypnagogic - hypnagonický
Hypnopompic - hypnopompický
Awake - vzhůru
Asleep - ve spánku
Obrázek 5: Cyklus bdění a spánku
Jako každý cyklus a každá postupná sinusová vlna, nastává „přesprahová fáze“ v jednom cyklu dvakrát - kdy kladné či vrchol překračuje nulovou osu do záporného či propadu a naopak. V cyklu bdění a spánku jsou tyto nulové uzly, kdy se opaky (stejně jako ve dvou polovinách cyklu) krátce spojí, hypnagonickým a hypnopompickým stavem. V podstatě se jedná o stejné stavy, které udávají psychickou „bránu“ vedoucí do středu - jak je naznačeno tečkou uprostřed cyklu vpravo, což mimochodem také vypadá jako starověký egyptský symbol Slunce a vyjadřuje to samé.
Diagram 6: Uzly / přesprahové fáze
názvy v diagramu:
The Unconscious, Androgynous, Quantum State - nevědomí, obojpohlavní, kvantový stav
One’s Focus of the External Material World - koncentrace jedince na vnější materiální svět
Conscious-Self Objective (Male-related) - vědomí, objektivní (mužské)
Subconscious, Subjective (Female-related) - podvědomí, subjektivní (ženské)
One’s Focus on the Internal Mental World - koncentrace jedince na vnitřní duševní svět
Superconscious - supervědomí
Obrázek 6: Vědomí: cyklický proces
Tento digram aplikuje na jeden cyklus čtyři psychoanalytické stavy (vědomí, podvědomí, nevědomí a supervědomí). Naše vědomí je také cyklem podobným vlně a v každém okamžiku na chvíli kolísáme mezi vědomím a podvědomím, přičemž podvědomí („uzlový bod na nulové ose“) protneme v každém cyklu dvakrát. Pokud nabudeme v těchto bodech stavu vědomí, stejně jako v hypnagogickém stavu, pak se vše zhroutí doprostřed čili do supervědomí. (Porovnejte s pomalejším „cyklem bdění a spánku“ znázorněném na obr. 5).
Diagram 7
názvy v diagramu:
Third Force - třetí síla
Active/Positive Force - aktivní/kladná síla
Passive/Negative Force - pasivní/záporná síla
Fusion of All three forces - spojení všech tří sil
Obrázek 7: Gurdjieffův zákon tří a čtyři psychoanalytické stavy
Diagram 8
názvy v diagramu:
Eternal Now / Infinity - věčné teď / nekonečno
Life - život
Conscious State of existence - vědomý stav bytí
Death - smrt
Subconscious State of existence - podvědomý stav bytí
Halfway Point - bod v půli cesty
Off the Cycle - mimo cyklus
Become conscious OF and AT these gateways then everything collapses into the centre - uvědomění si těchto bran a nabytí vědomí v nich znamená, že se vše zhroutí do středu
Obrázek 8: Cyklus života a smrti
Stejně jako u „Cyklu bdění a spánku“ se člověk často nachází ve stavu Nevědomí v bodu smrti, a jestliže ano, pak se bude cyklus opakovat s tím, že člověk nebude mít žádné povědomí o předchozích životech, nebo si člověk dokonce vytvoří vlastní realitu a je uvězněn v cyklech. Avšak, nabude-li člověk stavu vědomí v bodu smrti, stejně jako v hypnagogickém stavu cyklu bdění a spánku, pak si je plně vědom svého stavu a tak se stává Akh, Zářícím, schopným vnímat, supervědomým. Vše se zhroutí do NYNÍ a člověk si může vybrat mezi tím, že zůstane mimo cyklus, nebo že se do něj vrátí - ale s plným povědomím o svém stavu a tak vytváří vědomě a je schopný probudit ostatní - alespoň taková byla/je víra
Diagram 9
Obrázek 9: Tetragramaton jako cyklus
Ve skrytém jménu Boha je zašifrováno vědění o cyklickém procesu, kterým vytváříme realitu kolem nás. Říká se nám, že jsme „Bohem stvoření“. V klíčových bodech tohoto procesu jsme však ve stavu nevědomí a nejsme si jich vědomi, tím pádem tvoříme nevědomě. Pokud si může být člověk vědom tohoto procesu, pak nakonec z cyklu unikne a stane se Bohem, Zářícím, kterým ve skutečnosti všichni jsme. Povšimněte si, jak hebrejský symbol pro „On“ (He - který vlastně znamená „brána“) připomíná kamenné portály Stonehenge
Diagram 10
názvy v diagramu:
Horus in the Horizon - Hór na horizontu
In this form Horus represented the rising sun and was associated with Khepri - V této formě představoval Hór vycházející slunce a byl spojován s Kheprim
Horus of the Two Horizons - Hór dvou horizontů
Horus associated with Ra - Hór spojovaný s Ré
Shamanic Trance State - šamanistický stav transu
Obrázek 10: Zkombinované cykly
Jak mnozí z nás vědí, kyvadlo se začne kývat pouze tehdy, pokud ho mírně postrčíme, a v pohybu bude pokračovat, pokud do něho budeme ťukat v pravidelných intervalech. Zůstaneme-li v této analogii a v kontextu „vědomí“ a „fyzických procesů“, pak Grál symbolizuje ty momenty cyklu, „kdy“ a „kde“ je do kyvadla ťuknuto, aby se i nadále pohybovalo. Podobně bychom mohli říci, že všechno ve vesmíru – od úrovně mikrokosmu, na níž mají subatomární částice své spiny, po úroveň stáčejících se galaxií – je popoháněno podobným způsobem: „ťukáním“ či „postrkováním“ prostřednictvím energie, kterou v pravidelných intervalech vysílá již zmiňovaný zdroj-střed, aby zajistil, že vše bude i nadále oscilovat, vibrovat, hýbat se, rotovat a aktivně existovat.
Tyto pulsy jsou reprezentovány „transliminálními fázemi“ v postupném vlnění, jakýmisi „uzly“ v jevu stojatého vlnění, ve všech periodických systémech, oscilacích a frekvencích. A pečlivé prozkoumání náboženského a mystického symbolismu, stejně jako řada náznaků v mnoha textových zdrojích odhalují, že ať už je onou „transliminální fází“ cokoliv, reprezentuje přesně to, co ony vlny a cykly pohání kupředu a udržuje je v pohybu.
Díky pozorováním cyklických fenoménů naši pradávní předkové tuto dynamiku chápali a později ji začali symbolizovat Kotlem a jeho nábožensko-mystickým protějškem, Grálem – který jakožto neomezený „zdroj doplňování“ symbolizuje puls „nekonečné energie“, jež udržuje vše v chodu. Tím, že je Kotel/Grál spojován i s oživováním mrtvých, je také nedílnou součástí cyklu „život-smrt-znovuzrození“, podobně jako se to manifestuje v nekonečném koloběhu střídání ročních období a opakujících se zmrtvýchvstání Boha, která se také objevují každý rok.
V rámci ročního cyklu slaví zastánci náboženství jarní rovnodennost, kterýžto den podle současného kalendáře připadá na 21. března. Je to pouze jeden ze dvou dnů v roce, kdy jsou noc a den stejně dlouhé – tím druhým dnem je rovnodennost podzimní, která připadá na den o přesně půl roku později – na 21. září. Říká se, že tyto oslavy jsou původně pohanské, ale je pravděpodobnější, že mají šamanistický původ.
Dvojitý Uroboros – ukazující dva body cyklu, kde pozitivní překračuje do negativního a obráceně. A. Eleazar, Uraltes Chymisches Werk, Leipzig, 1760
Cyklus v rovnováze naznačený vahami a „vševidoucím okem“ uprostřed, jež symbolizuje Prázdnotu a zdroj. Urobora tu nahradil věnec, který bývá spojován se smrtí (hřbitovní věnec) a i na něm můžeme vidět dva neutrální body – dvě stuhy, kterými je nahoře a dole převázán (Fotografoval Philips Gardiner)
Nulový bod (uzel) v cyklu tedy reprezentuje ezoterické „Nekonečné nyní“ a „Nekonečný návrat“ – a je také Alfou-Omegou, o které hovoří Krisus – „zmrtvýchvstalý bůh“ v jedné ze svých početných inkarnací. Stejně jako Grál, i tento jedinec („syn boží“, „syn slunce“, „vnitřní slunce“) personifikuje jeden tento „tvořivý puls“ vyslaný zdrojem-středem (Otcem a Královstvím nebeským), z nichž každý vždy přichází v klíčových momentech lidské historie – tradičně ve zlomových koncových/počátečních bodech každého z 12 zodiakálních věků velkého cyklu precese sestávajícího z 25 920 let. Můžeme tedy uzavřít s tím, že v rozličných kulturách byl tento klíčový „pulsový bod“ v každém cyklu zároveň provázen znovuzrozením nebo zmrtvýchvstáním „zabitého boha“ nebo „boha vegetace“ (např. Zeleného muže) a pokaždé v něm došlo k energetickému pulsu, který vyšel ze zdroje tvoření, aby doplnil svět v jeho hojnosti – v neustálém procesu tvoření.
Jak již bylo řečeno, Kotel také reprezentuje „Prázdnotu“, a my zjišťujeme, že pulsy energie (energie nulového bodu) jsou vysílány právě z Prázdnoty. Když se vrátíme k naší analogii s kyvadlem, které se kýve mezi dvěma extrémy (protiklady), pak by byl puls, který udržuje kyvadlo v chodu, dodáván pokaždé, když kyvadlo mine neutrální střední bod, rovnovážnou polohu – tedy když jsou tyto protiklady vykrácené nebo vzájemně vyrušené. A opět, tento „středobod“, či bod rovnováhy, který je kyvadlem při každém cyklu míjen dvakrát, by měl reprezentovat centrální „portál“ či „bránu“ do prázdnoty. Stále v rámci této analogie by mělo prázdno či střed být tam, kde se kyvadlo nachází, když volně visí.
Kyv kyvadla tvoří trojúhelníkový vzor a na něm můžeme vidět korespondenci mezi bodem, kde je kyvadlo zavěšeno a odtamtud visí dolů a bílým, zasněženým vrcholkem hory – špicí pyramid. Tyto dva body splývající v jeden reprezentují nulový bod. Je třeba poznamenat, že kyvadla rovněž využíváme při proutkaření, tj. zachycování vibrací a frekvencí, které rezonují s našimi myšlenkami a s tím, co víme na podvědomé nebo nevědomé úrovni.
-pokračování-(c)2010 Translation: Jan Kovář ml.
(c)2010 Translation: Lenka Hauke