JAK SE PROBUDIT Z MATRIXU POMOCÍ SEBEZKOUMÁNÍ

Johnstone Caitlin

Johnstone Caitlin

autor

01.04.2020 Různé

Sebezkoumání či sebepoznání je praxe zpopularizovaná na Západě rozšířením nedualistických učení známých indických mudrců Ramana Maháršiho a Nisargadatta Maharaje. Nevyžaduje žádnou víru v jakéhokoli učitele, učení nebo tradici, dokonce ani v samotnou praxi. Sebezkoumání je metodou, jak se ptát sebe sama na svou přirozenost a ve vlastní zkušenosti objevit, co leží na konci tohoto pátrání. Většina našeho utrpení a zmatku pramení ze základního nepochopení způsobu, jakým se naše zkušenost skutečně utváří. Částečně kvůli kultuře, částečně kvůli jazyku a částečně kvůli skutečnosti, že začínáme život jako bezmocná malá stvoření odkázaná na milost často děsivého světa, rozvíjíme mylné představy o sobě, o svých myslích i o světě a okolo těchto chybných představ vytváříme podmíněné vzorce.

Sebezkoumání se snaží napravit tyto základní chyby a návyky vnímání, což umožňuje vyrovnanou mysl a efektivní způsob fungování.  Sebezkoumání je praxí, které se můžete věnovat v průběhu celého dne, každodenně, v takové míře, jaká odpovídá vašim dispozicím, co se týče pozornosti a snahy. Můžete je realizovat v práci, při řízení, při jídle, ve sprše, kdykoli. Existuje mnoho různých přístupů, ale tady předkládám způsob, který jsem shledala užitečným, a to rozdělený do pěti různých kroků. Pokud vás osloví, přidejte si jej do záložek a odkazujte na něj tak často, jak uznáte za vhodné:

 

KROK 1: ZAČNĚTE S PŘEDPOKLADEM, ŽE VŠE, ČEMU VĚŘÍTE, NENÍ PRAVDOU

Protože naše utrpení je založeno na nepochopení reality, je nutné opustit všechna naše přesvědčení o tom, co je skutečné, dříve, než zahájíme upřímné pátrání. Cílem sebezkoumání je dosáhnout jasného a současného pochopení reality, která je pravdou, nade vší pochybnost. To znamená, že musíte opustit všechny své předchozí předpoklady o tom, co jste, co je svět, co je vědomí, a začít pátrat od nuly. Začněte za předpokladu, že jste jako postava, kterou ztvárnil Keanu Reeves, na začátku Matrixu, a vše, čemu věříte, není pravdou. Poté, z tohoto místa, umožníte svému pátrání, aby vám ukázalo, co je pravda. Nevěřte ničemu a nepřijměte žádný vnitřní příběh jako pravdu. Nespokojte se s ničím jiným než přímou, nekoncepční zkušeností.

 

KROK 2: ZJISTĚTE, CO NEJSTE

Indičtí učitelé nazývají tuto část zkoumání "Neti, neti", což znamená „ne toto, ne tamto“. Než objevíte svou pravou podstatu, musíte nejprve pročistit dějiště svého zkoumání tím, že si opravdu ujasníte, co nejste. Když řeknu „ty“, myslím tím osobu, která čte tato slova a přemýšlí o nich přímo tady a teď. Jednoduché, že? To jsem já, já jsem Caitlin, jsem 44letá žena, několikrát jsem žila ve Velké Británii a nyní bydlím v Melbourne. Ale je to tak? Je to opravdu tak jednoduché? Je to moje skutečná, současná zkušenost toho, co jsem, nebo je to příběh utvořený myšlenkami? Z místa, kde právě teď sedím, mám přístup k vzpomínkám na život v Londýně, vnímám informace o své adrese a své komunitě, vnímám myšlenky vztahující se k tomu, že jsem „žena“ a co to má znamenat, mohu poznat úvahy o slově „Caitlin“ a vím, že onen zvuk odkazuje na toto konkrétní tělo, z něhož právě teď vycházejí tato slova... ale všechny tyto věci vnímám. Protože se na ně dívám, znamená to, že se nejedná o subjekt, na který odkazuje slovo „já“. Jsou to všechny objekty, které se přede mnou objevují, a proto nejsou mnou.

Podobně očividně existuje tělo, které právě vyťuká tato slova, která bývají lingvisticky označována jako „já“; „Mami, strčila mě!“, „Mám hlad!“, „V těch šatech vypadám tlustá.“ Ale je to tělo mnou? Mohu ve své současné zkušenosti, aniž bych si vypomohla příběhem, najít nějaké „já“ kdekoli ve svých zážitcích s tímto tělem? Nebo jsou to jen další pocity, objekty objevující se přede mnou, subjektem, který je prožívá? Projděte všechny aspekty své dosavadní zkušenosti a zjistěte, zda najdete pevnou, hmatatelnou věc, kterou lze nazvat „já“, aniž byste museli uvěřit nějakému mentálnímu příběhu o ní. Mysl, tělo, smysly, celý tvor. Projděte každou část své zkušenosti, o níž jste kdy předpokládali, že je „vámi“, a požadujte, aby vám byly předloženy důkazy o tom, že to jste vy. Stravte tolik času touto částí zkoumání, kolik potřebujete, ať už to jsou dny, týdny, měsíce nebo roky, ale to potrvá jakkoli dlouho, musíte mít jistotu, že v žádném z objektů, které se objevují ve vašem poli vědomí, není žádné já, pouze moře předmětů, které se objevují před vámi, subjektem, jehož podstata zůstává záhadou.

 

KROK 3: NAJDĚTE „JÁ JSEM“ A DRŽTE SE TOHO

Zatímco v Kroku 2 jste zkoumali všechny různé objekty ve svém poli vědomí, v Kroku 3 se pokoušíte vidět své pole vědomí samo o sobě, jako předmět. Už jste přišli na to, že nejste žádným z předmětů ve svém poli vědomí, takže jste tím polem samotným? V Kroku 3 se zaměříme na odpověď na tuto otázku. Toto je trochu složitější, ale je to naprosto nezbytné. Abyste se mohli plně probudit ze základní hmoty, musíte se dostat mimo ni. Vlákno, které můžete sledovat, abyste se dostali k tomuto bodu, je najít ve své zkušenosti nekonceptuální pocit smyslu bytí, který mudrci označují jako „Já jsem“. Jakmile vnímáte „já jsem“ velmi jasně, jste blízko k probuzení ze základní hmoty. Našli jste si cestu k samému okraji snu.

Nekonceptuální pocit smyslu bytí je právě tím: smyslem bytí. Každý jej prožívá, ale je tak jednoduchý a základní, že si ho téměř nikdo nevšimne. Je to jakési nekoncepční „mihotání“, které byste mohli zažít, i kdyby do vašeho mozku zasáhl tým neurologů, odřízl každý z pěti smyslů a umlčel všechny myšlenky. I v takovém stavu, bez myšlenek a dojmů, byste stále měli zřetelný pocit, že jste. Proto jsou stavy samádhi pro lidi tak poučné, ale nekoncepční smysl bytí můžete cítit, ať už jsou zcela omítnuté, nebo vyzdvihované.

Tento smysl můžete najít ve své vlastní přímé zkušenosti, aniž byste museli odstřihnout svou mysl a své smysly, a nemusí to být vůbec obtížné: stačí najít nekoncepční pocit, který vám umožní vědět, že jste. Zeptejte se sami sebe: „Existuji?“ Pokud jste k sobě skutečně upřímní a neobchodujete s filozofií, jedinou odpovědí, která dává smysl, je „Ano, samozřejmě.“ Pak ve své zkušenosti vyhledejte, jak to víte. Nespokojte se s koncepčními odpověďmi, akceptujte pouze pocit smyslu bytí, který můžete okamžitě a nepopiratelně rozpoznat, aniž byste se odkazovali k myšlenkám nebo kterémukoli z pěti smyslů. To je pocit vašeho vlastního pole vědomí. Jakmile to zjistíte, držte se ho tak dlouho, až se stane zcela jasným a nepochybným, ať už to potrvá dny, týdny, měsíce nebo roky. Jakmile vnímáte „já jsem“ velmi jasně, jste blízko k probuzení ze základní hmoty. Našli jste si cestu k samému okraji snu.

Ale ještě tam nejste.

 

KROK 4: PŘIPUSŤTE, ŽE DOKONCE „JÁ JSEM“ JE OBJEKTEM, KTERÝ SE PŘED VÁMI OBJEVUJE.

To, co celou věc rozlouskne, způsobí kolaps mysli a navždy porazí možnost duševního utrpení, je jasné nekoncepční uznání, že ani pocit smyslu bytí není tím, čím jste, protože i to je objekt, který se před vámi objevuje. To je nahlížení celého matrixu/snu/iluze zvenčí. „Já jsem“ je tak vzdálené, kam až sahá iluze. Je to jako parametr nebo membrána matrixu. Před „já jsem“, před nekoncepčním pocitem smyslu bytí, jste už jen vy. Vaše skutečná podstata. Tak toto jste. Jste nepopsatelným subjektem, který předchází jakýmkoli objektům ve vašem poli vědomí, včetně vašeho vlastního pole vědomí. Nejste odděleni nebo oddělitelní od svého pole vědomí, stejně jako snílek není oddělen od snu, ale vaše identifikace do něj nepatří stejným způsobem a ze stejného důvodu.

Jakmile se vám to podaří, duševní tlachání a utrpení, které z něj vyplývá, se stane téměř nemožným. Všechny myšlenky jsou založeny na existenci já, které existuje jako nějaký objekt někde ve vašem poli vědomí, takže pokud se nepovažujete za žádný z objektů v tomto poli, mysl na tom opravdu nemá co stavět. Myšlenky by mohly sem a tam probliknout, ale protože nemají žádný „já“ objekt, s nímž by si mohly hrát, tak ještě před tím, než začnou, vyšumí, jako záblesk zapalovače, když se ponoří pod hladinu.

 

KROK 5: EXISTUJTE VĚDOMĚ

Krok 5 je celoživotním projektem a, kupodivu, vyžaduje praxi. Poté, co se vyjasnila vaše pravá podstata, není nikdy možné upadnout zpět do základní hmoty, ale je rozhodně možné nechat starým duševním návykům, které jste vytvořili pod vlivem iluzí, převzít řízení vašeho života. Vaším úkolem po celý zbytek života je být věrný pravdě, tomu, co jste jako pravdu poznali, a odmítnout věnovat zájem a pozornost duševním návykům. S praxí se to bude zlepšovat a zlepšovat, ale v žádném okamžiku se to nedostane na úroveň autopilota. Fungovat na autopilota by znamenalo vrátit se zpět ke spánku. Musíte se vědomě rozhodnout, že budete mít otevřené oči. Existujte vědomě v každém okamžiku. Nechte ve světle své probuzené podstaty rozpadnout staré návyky myšlení a vnímání. Netolerujte v sobě žádnou stopu neupřímnosti. Nechejte pravdomluvnost, ať se zrodí do vaší fyzické podoby i do světa, o němž víte, že od něj nejste odděleni.

--------------------------------------------------------

 

O autorce

CAITLIN JOHNSTONOVÁ je nezávislou novinářkou z australského Melbourne. Její politické spisy a komentáře lze nalézt na adrese www.caitlinjohnstone.com. Je autorkou "Rogue Nation: Psychonautical Adventures With Caitlin Johnstone and Woke: Field Guide for Utopia Preppers".