FILM JAKO RITUAL II. (4)

San

San

autor

12.11.2020 Esoterika

Na konci milénia se také projevil kasovní úspěch znovuzrozeného zombie žánru: šlo o filmy ze série Resident Evil (2002–2016), britské filmy 28 Days Later a 28 Weeks Later (2007), znovu natočený Úsvit mrtvých,[20] a komedie Shaun of the Dead a Dance of the Dead (2008). nový zájem umožnil Romerovi vytvořit čtvrtý díl své zombie série: Land of the Dead, který se dostal do kin v létě 2005. Romero se vrátil k této sérii ještě s filmy Diary of the Dead (2008) a Survival of the Dead (2010). Všeobecně je však třeba říci, že zombie v těchto filmech jsou pomalá, neohrabaná a bezduchá stvoření, přesně v onom duchu, jak jsme se s nimi vůbec poprvé setkali v tak populárním filmu Night of the Living Dead.

Ju-ju

Úspěch Shaun of the Dead vedl k natáčení dalších zombie komedií koncem první dekády po roce 2000 a počátek dekády následující, ať už šlo o Zombieland (2009) a Cockneys vs Zombies (2012). V roce 2013 měla série The Walking Dead od AMC vůbec nejvyšší návštěvnost v USA s průměrem 5.6 milionu diváků ve věku 18-49 let. Film World War Z měl vůbec nejvyšší tržby, pokud jde o zombie film, a také v daném roce 2013. Ve stejné době od poloviny první dekády nového milénia si začal získávat popularitu nový druh zombie filmů: zombie mají lidské vzezření i chování, uchovaly si zbytky osobnosti a jsou schopny s lidmi navazovat přátelství, a dokonce i romantické vztahy, než že by byly hrozbou pro lidstvo.

Příkladem romance mezi člověkem a zombie je film Corpse Bride natočený technikou fázové animace, pak Warm Bodies s živými herci, Camille, Life After Beth, Burying the Ex a Nina Forever, dále TV série Pushing Daisies a Babylon Fields. Podle badatele Scotta Rogerse zabývajícího se tématikou zombie, „to, co vidíme ve filmech Pushing Daisies, Warm Bodies a iZombie, je v mnoha směrech úplně stejná transformace [zombie], jíž jsme byli svědky u upírů počínaje rokem 1931; ve filmu Dracula byl Drákula vylíčen víceméně jako člověk – což je dost podstatný rozdíl oproti jeho monstróznímu zjevení ve filmu Nosferatu z roku 1922. Rogers rovněž poznamenává, že jde dále o vizuální transformaci oživlých mrtvol: zatímco „tradiční“ zombie vykazují znatelné znetvoření a rozklad, „romantické“ zombie žádné takové známky nevykazují.

Koncem druhé dekády začala popularita zombie filmů upadat, místo toho se obliba přesunula k hororům se zvýšenou dávkou hrůzy, jako třeba The Witch (2015), Get Out (2016), A Quiet Place (2018) a Hereditary (2018). výjimkou byl nízkorozpočtová japonská zombie komedie One Cut of the Dead (2017), jež se tam stala spánkovým hitem,[21] a zapsala se do historie kasovních trháků tím, že vydělala tisícinásobek svého rozpočtu. One Cut of the Dead si získala také mezinárodní ohlas a kritici Rotten Tomatoes prohlásil, že „oživila skomírající žánr zombie díky osvěžující směsici formálně odvážné a chytré satiry“. Námět „romantického zombie“ však stále zůstává populární: na konci roku 2010 se objevil televizní seriál American Gods a iZombie, stejně jako film z roku 2018 Disney Channel Original Movie Zombies (jeho pokračování Zombies 2 je naplánováno na rok 2020).

 

Zombie apokalypsa

S konceptem moderního zombie je úzce spjata „zombie apokalypsa“: rozpad společnosti v důsledku vypuknutí zombie infekce, která se rychle šíří. Tento archetyp se ukázal jako plodný subžánr apokalyptické fikce a po filmu Night of the Living Dead byl využit v mnoha médiích souvisejících se zombie. Při zombie apokalypse dochází k (obvykle globálnímu) rozšíření zombie nepřátelských vůči lidskému životu a všeobecnému útoku na civilizaci. Oběti zombie se mohou stát samotnými zombie. To způsobí, že se z ohniska stane exponenciálně rostoucí infekce: šířící se fenomén pohlcuje běžné vojenské a policejní orgány, což vede k panickému kolapsu civilizované společnosti, dokud nezůstanou jen izolované skupiny přeživších snažících se zabavit jídlo a zásoby ve světě měnícím se na předindustriální nepřátelskou divočinu. Možné příčiny chování zombie v moderní populaci lze připsat virům, bakteriím nebo jiným jevům, které snižují mentální kapacitu lidí a způsobují, že se chovají velmi primitivně a destruktivně.

Nkisi

Žánr vúdú, někdy vnímaný jako hororový žánr, se zaměřuje na čarodějnictví, rituální vraždy a okultismus. Využívá obrazy událostí a věcí, které jsou logicky nebo rozumově nevysvětlitelné. Lidské bytosti se promění v hady nebo jiná zvířata jako v Sakobi: The Snake Girl (Ejiro 1998); duchové se mstí za něčí smrt a projevují se fyzicky jako v Mizerable Wealth (Okoh 2003); a čarodějnice, bohové a duchové procházející zdmi, jako by neexistovala žádná materiální bariéra, např. v Angel of Darkness (Opeoluwa 2003), End of the Wicked (Benson 1999) a Living in Bondage (Rapu 1992).

 Ju-ju úbor

Lze podotknout, že využití těchto surrealistických obrazů umožňuje dosažení hororového efektu na diváky. Různé žánry se obvykle liší kódy, metaforami a znaky, které se používají ve filmovém textu. Bordwell a Thompson naznačují, že „v ikonografii hororu obvykle existuje prominentní silný make-up“. Platí to i pro nigerijské hororové videofilmy. Duchové, čarodějnice, bohové a čarodějové mají silný make-up, který má posílit dojem jejich odlidštění. Mezi další kódy, které jsou v nigerijských hororových filmech zhusta využívány, patří červené kostýmy pro bohy a čaroděje, bubnování, když se má objevit duch, bůh nebo čaroděj, a rychlé přechody naznačující transformaci tvaru nebo pohybu.

Historické eposy většinou představují převyprávění nigerijské historie obvykle založené na místní kultuře a tradicích. Většina z nich má tendenci romantizovat Afriku a její tradice a posilovat její exotiku. Na druhou stranu se gangsterský žánr zaměřuje většinou na městskou kriminalitu. Čerpá ze zahraničních nebo západních kulturních prvků „vnitřního města“, pokud jde o způsoby oblékání, jazyk a životní styl postav obecně. V souvislosti s mainstreamovými gangsterskými filmy Hayward poznamenává, že „gangsterský film je vysoce stylizovaný svou opakující se ikonografií městského prostředí, oblečení, automobilů, zbraňové techniky a násilí“.

Jedná se o stejné konvence a kódy utvářející vyprávění v nigerijského gangsterského žánru. Postavy mají tendenci používat afroamerické akcenty s obrovským množstvím vulgárních výrazů, což je v afrických příbězích docela nečekané. Podobně jako u západních gangsterek je tempo filmů obvykle rychlé, přestože většina příběhů tvoří špatné a zjednodušené dějové linie, které jsou pro místní diváky většinou vulgární. Jednou z nejpoužívanějších rekvizit v tomto žánru je zbraň, která se často používá jako symbol městského násilí. Příběh je tedy doprovázen přemírou nerealistického a nemotivovaného násilí.

Zesílená činnost letničního hnutí v Nigérii se promítá i do tohoto žánru. Mezi zlem a dobrem, původními tradicemi a křesťanstvím vždy dochází ke konfliktu. Okome to vyjádřil následovně: děsivý muž ju-ju je v této tradici vyprávění [žánr Aleluja] umístěn do klece a vnímán jako ztělesnění temnoty, která má být vymítána nebo uvržena do pekla. Ve všech těchto konfliktech se křesťanství stává synonymem pro „dobro“ a vítězství nad zlem, jež je synonymem pro africká tradiční náboženství, okultní vědy nebo satanismus. Převažují dva žánry nigerijského videofilmu, žánr Aleluja a žánr vúdú, které se ve větší míře než jiné žánry zaměřují na čarodějnictví, okultismus, náboženství a nadpřirozeno.

The Magic of Ju-Ju (1968)

Magické praktiky ju-ju se promítly i do hudebního žánru. V dubnu roku 1967 nahráli Archie Shepp, Martin Banks, Mike Zwerin, Reggie Workman, Norman Connors, Frank Charles, Dennis Charles, Ed Blackwell a Beaver Harris album The Magic of Ju-Ju, vyšlo u Impulse! Records v květnu 1968, se stejnojmennou titulní skladbou ve stylu free-jazzu patřící mezi Sheppovy nejchaotičtější, přesto rytmicky nejhypnotičtější skladby.

-konec-

---------------------------------------------------------------



Odkazy na dokumentární filmy rozšiřující vědomosti o tématech uvedených v tomto článku

https://www.matrix-2001.cz/gaia-video/tajne-zpravy-ve-filmech-s-jayem-dyerem-a-jayem-weidnerem-1026
https://www.matrix-2001.cz/gaia-video/esotericky-hollywood-s-jay-dyerem-493
https://www.matrix-2001.cz/gaia-video/predstaveni-poradu-hollywood-prolomeni-kodu-727


PRAMENY:

[20] Dawn of the Dead. Režie: Zack Snyder. USA/Kanada/Japonsko/Francie 2004.
[21] V zábavním průmyslu je spánkovým hitem film, televizní seriál, hudební vydání, videohra nebo nějaký jiný zábavní produkt, který je zpočátku neúspěšný, ale později dosáhne velkého úspěchu.