Byl příčinou pádu letu Air France 447 meteor?

 atom

atom

autor

12.06.2009 Zajímavosti

Astronom Helfand je předpokládám tím kdo odhadl, že „během jednoho dne dopadne na zem zhruba 3 000 meteorů s požadovanou hmotností.“ Získat podobné číslo je složité. Jaká hmotnost? Jak rychle se mucí pohybovat? Ale předpokládejme, že číslo je správné, což potom znamená výskyt 125 meteorů za hodinu.

Dále potřebujeme znát počet nalétaných hodin všech dopravních letadel. V roce 2000 jich bylo zhruba 18 milionů za rok. Samozřejmě, že během posledních 20 let (období které použijeme pro srovnání, neboť 1989 – 2009 zahrnuje let 800 i 447) tomu tak nebylo pokaždé ... ale budeme odhadovat, že údaj 18 milionů zhruba odpovídá našemu období 20 let. Z toho nám vychází 360 milionů letů dopravních letadel mezi 1989-2009. Hailey a Helfand předpokládali, že každý let trval dvě hodiny. Opět se jedná o údaj který se těžko ověřuje, ale když budeme vycházet z tohoto čísla, výjde nám 720 milionů nalétaných hodin v našem období.

Dále tvrdí, že pokud bylo ve stejnou dobu ve vzduchu 3500 letadel, odpovídá to pokrytí dvou miliardtin zemského povrchu. Rozloha povrchu země je 5×1014 m2. S pomocí mého HP-15c my vychází, že průměrná plocha cíle pro dopravní letadlo je 291 m2, což je rozumné. Každé letadlo zabírá 5.7×10-13 zemského povrchu. Pokud meteor narazí do země, je to tato pravděpodobnost, že se srazí s letadlem.

Takže v našem období 20 let máme 720 milionů nalétaných hodin, krát 125 meteorů za hodinu, krát 5.7×10-13 = 0.051, což můžeme považovat za průměrný počet dopravních letadel, která byla v období 1989-2009 zasažena meteory. To znamená že pravděpodobnost pádu letadla, z tohoto důvodu během 20 let, je jedna ku dvaceti. Odhadnout všechny lety, které kdy byly, by vyžadovalo lepší odhad celkového počtu nalétaných hodin, ...

Samozřejmě v tomto odhadu je mnoho nejistých údajů, ...

Nicméně teorie o meteoru není šílená i když je nepravděpodobná. Je pravděpodobnější, že příčinou tragédie bylo počasí ... ale možná se to nikdy nedozvíme. Jedna věc je však jasná: pokud budeme nadále létat s velkými letadly ve velké výšce, nakonec bude jedno z nich zasaženo meteorem.
 

Komentář: Podívejme se na to, co ve svém dopise pro NYT v r. 1996 profesoři fyziky a astronomie přesně napsali:


U nehody T.W.A. 800 neopomíjejte meteor

Vydáno: 19. září 1996

Pro vydavatele:

V článku ze 17. září o konspiračních teoriích o havárii letu 800 společnosti Trans World Airlines uvádíte, že „vyšetřovatelé nehody se snažili zastavit spekulace tím, že přirovnali pravděpodobnosti,že došlo k palbě do vlastních řad, na stejnou úroveň jako úvaha, že letadlo zničil meteor.“ Ve skutečnosti se domníváme, že toto přirovnání musí být založeno na špatném výpočtu pravděpodobnosti, kdy je příčinou nehody meteor.

Pravděpodobnost nárazu meteoru do T.W.A. letu 800, nebo jihého letu dopravního letadla, je malá. Nicméně příslušný výpočet se netýká pravděpodobnosti zasažení jednoho určitého letadla, ale pravděpodobnosti že jedno civilní letadlo během posledních 30 let, v době velkého počtu letů, bude zasaženo letícím meteorem, který bude mít dostatek energie, aby letadlo ochromil nebo způsobil výbuch.

ěhem jednoho dne dopadne na zem zhruba 3 000 meteorů s požadovanou hmotností. Celosvětově vzlétne každý den 50 000 dopravních letadel. Když budeme počítat s průměrnou dvouhodinovou dobu letu, znamená to více než 3 500 letadel ve vzduchu, která pokryjí zhruba dvě miliardtiny zemského povrchu.

Když toto vynásobíme počtem meteorů za den a délkou letu v moderní letecké dopravě, dostaneme se k pravděpodobnosti 1 ku 10, že bylo meteorickým nárazem sestřeleno dopravní letadlo.

Žádný podobný výpočet pravděpodobnosti ojedinělé události nemůže být brán jako důkaz příčiny. Ale je nezbytné prezentovat problém správně, aby bylo možné se dobrat odhadu, který lze využít při určování, zda stojí za to zvážit tuto hypotézu. Domníváme se, že teorie nárazu meteoru si zaslouží více promyšlené pozornosti.

CHARLES HAILEY

DAVID HELFAND

New York, 17. září 1996

Autoři jsou profesory fyziky a astronomie na Columbia University.

Diskuze byla uzamčena, již do ní není možné vkládat příspěvky.