Ve filozofii jde nejen o to poznat co je v životě nejlepší, ale také to milovat. Pociťovat stejně tak, jako myslet. Pravda, která se nachází nad formami těchto funkcí, může být pochopena jedině vyšší schopností, která je v jediném okamžiku zahrnuje, spojuje a překračuje – insightem. Jakmile je činnost mysli utišena kombinovaným postupem jógy a sebedotazování, pak může nastat vhled (insight) do podstaty samotné mysli. Je to nejvyšší poznávací schopnost mudrců.

V lidském životě je nejbližší činností insightu činnost intuice. Jestliže intuice nám umožňuje poznávat pozemské pravdy bez zásahu rozumového uvažování, insight tímto přímým způsobem poznává božské pravdy. Je to funkce celé psýchy a ne jen některé její části. Není to jen výsledek sjednocení intuice s rozumem, ale také vznik něčeho co vzniká působením vyšší síly – milosti. Získání této schopnosti přímého vhledu do podstaty Nadjá , do svrchované skutečnosti vesmíru, je nejvyšší zkušeností jakou může obdržet člověk na této zemi.

V pozadí všeho existuje princip Bytí, nejvyšší Realita, nezrozená a nikdy nestvořená. Nemůžeme ji popsat ani nijak definovat a její pochopení překračuje intelektuální chápání člověka. Jedinou možností je probudit, pěstovat a rozvíjet insight. Tato schopnost je u většiny lidí stále jen v latentním stavu, ale milostí Nadjá může být rozvinuta. Veškerá metafyzika a mysticismus jsou pouze přípravou pro tento záblesk skutečnosti, přímý vhled, který umožní protnout obzor vědomí.

Intelekt není schopen získat vyšší vědění, není schopen proniknout do této vyšší dimenze. To je dopřáno jiné lidské schopnosti – insightu. I když se může zdát, že se insight rodí náhle, ve skutečnosti se jedná o vyvrcholení dlouhého dřívějšího vývoje. Ten, kdo získá tento vhled, bude zanechán v takové posvátné bázni, s pocitem takové úcty k jeho skutečnosti a pravdě, že se o něm bude nerad zmiňovat před ostatními. Rozum se může zabývat myšlenkou Nadjá, ale insight do ní přímo vstupuje.

Tento vhled do samotné mysli může nastat jakmile činnost mysli, vytvářející tvary, je utišena kombinovaným postupem jógy a dotazování, ale ne dříve. Pomocí intelektu můžeme formulovat názory, ale dojde-li k naprostému utišení intelektu, můžeme pomocí insightu zažívat stav bytí, takže intelekt může být nahrazen touto vyšší schopností, která jedině může znát Skutečnost. Intelekt není schopen získat tento druh vědění. Kdo obdrží insight, nemusí používat argumentů a docházet k závěrům. Pravda je v něm samozřejmá, protože jeho vnitřní bytí se s ní sjednotilo.

Filozofický insight je splynutí vědění s realizací, tj. pochopení se zkušeností. Jeho sdělení obsahuje jistotu, která nepotřebuje žádný důkaz pro potvrzení její pravdivosti. Jedině insight filozofa je schopen zprostředkovat neomylnou a zároveň nejvyšší představu o pravdě, která je lidstvu přístupná. K tomu aby se insight rozvinul je třeba souhry meditace, metafyziky a altruistické činnosti. Nelze jej dosáhnout pouze jedinou z těchto činností. Projevit se může jedině prolnutím a spojením všech tří prvků a jejich překročením daleko nad ně do vyššího řádu bytí.

Ke zrodu insightu dochází jakmile je dosaženo určitého vyrovnání sil. Když je dosažena rovnováha, která je dosažena po ukončení vývoje, spontánně ji následuje osvícení, ve kterém člověk nachází svou pravou lásku, své nejintenzivnější uspokojení. Vědění, které je syntézou myšlenky a citu, intuice a meditace, se projeví jako nesmírně jasný a pevně vyvážený insight. Toto neobyčejné dosažení se může vyvinout jedině překonáním celé obrovské síly navyklého nesprávného myšlení, neutralizováním nesprávných citů a působením proti navyklému nesprávnému jednání.

Žijeme jakoby v gigantickém snu a abychom z něj procitli a zahlédli Skutečnost, tak musíme prolomit dvojí okouzlení. Jedná se o kouzlo, které na nás vkládá svět a o kouzlo, které na nás vkládá ,,jáství“. Pouze ten, kdo se z tohoto okouzlení dokonale probudí, získá plný insight. Přirozené filozofické dosažení poskytuje trvalý insight, zatímco meditace ho poskytuje přerušovaně. Když proběhne kontakt mezi Skutečnem a insightem, výsledkem bude okamžité rozšíření vědomí. Chápání se stane nesmírně jasné, jakoby pole vědomí bylo zasaženo mocným světlem.

Výsledky, které získáme prostřednictvím insightu jsou poznamenány jistotou přesahující pouhou víru, jsou přesvědčivější než logické vysvětlení a nadřazené omezenému smyslovému pozorování. Je to pro nás nejvyšší možný druh intuice, který nám odhaluje dobrotivost, krásu, sílu a ticho vnitřní Skutečnosti. Insight filozofa je nejen vznešený ale také jasný a přesný. Může se objevit jedině tehdy, když myšlenkové úvahy skončily svou práci a vzdaly se svého úsilí ve prospěch ultramystického postupu.

Mystická zkušenost vzniká a zase zaniká, ale filozofický insight pokud je v člověku upevněn, ho nemůže za žádnou cenu opustit. Takový člověk chápe Pravdu a toto pochopení nemůže ztratit. Filozof nemůže oddělit svůj ultramystický insight od prováděné činnosti. V tomto smyslu nemá jinou možnost než praktikovat inspirovanou činnost. Pravý insight je trvalé osvícení, které nepřichází ani neodchází, ale stále je. Přitom je zcela univerzální, nemůže jej ovlivnit žádná rasová diskriminace, žádné zeměpisné omezení, ani jakýkoli kulturní předsudek.


Paul Brunton: ,,Známky autentičnosti pravého insightu jsou:

  • a) podrobení se zákonům Přírody a nikoli jen logika argumentace nebo spekulace,

  • b) jasné, přímé chápání toho, co vidí,

  • c) osvobození od přimísení jakéhokoli druhu osobní záliby, odporu, autosugesce či osobního motivu,

  • d) znamení, že zřec plně překonal své nižší já “.

Diskuze byla uzamčena, již do ní není možné vkládat příspěvky.